Project Description

3FM Serious Request 2017

Breng ze weer samen

NPO 3FM is een nationale radiozender van de Nederlandse Publieke Omroep gericht op de doelgroep 15 tot en met 35 jaar. Ieder jaar organiseert 3FM in de week voor kerst 3FM Serious Request. Sinds 2014 houden wij ons onder andere bezig met het activeren van het publiek, zodat ze in actie komen voor dit fondsenwervende event.

Klantvraag

In 2017 stond het Glazen Huis in Apeldoorn. Dit jaar werd er geld opgehaald om verscheurde families in rampgebieden te herenigen. Ons doel was om heel Nederland in actie te laten komen voor deze zogenoemde stille ramp. Het draaide hierbij niet alleen om een zo hoog mogelijke opbrengst in geld, maar ook om meer bewustwording onder het publiek voor hetgeen waarvoor we in actie kwamen. Er was namelijk nog (bijna) geen media-aandacht voor deze ramp. Verder vroeg 3FM ons om weer een grote veiling te organiseren, om ook hiermee geld op te halen voor het goede doel.

Aanpak

Om Nederland in actie te laten komen, hebben we samen met 3FM een concept bedacht. Zo mobiliseerden we acht BN’ers die in aanloop van 3FM Serious Request op verschillende plekken in het land in actie kwamen. Dennis Weening organiseerde bijvoorbeeld een heuse popquiz in Den Haag, Barry Atsma tenniste vijf uur achter elkaar, Anna Nooshin ging bloemschikken op de Hogeschool van Amsterdam en Julian Jordan draaide 24 uur lang een marathonset aan elkaar. Deze dingen vonden vooral offline plaats, maar er werd ook voor online veel content gemaakt.

Verder activeerden we Nederland door verschillende bijeenkomsten en creëerden we content voor op social media. Daarnaast kwam er een nieuwe Kom in Actie-website, die we vervolgens onderhielden.

Voor de veiling wierven we weer allerlei producten, diensten en belevenissen die niet in de winkel te koop zijn. Om deze nog meer onder de aandacht te brengen verzorgden we tijdens de week van 3FM Serious Request de productie van Veiling TV met dj Rob Janssen. Deze tv- en radio-bijdrages kregen de naam De Rijdende Veilingdesk. Daarnaast konden bezoekers van de stad Apeldoorn de verschillende unieke producten in levenden lijve aanschouwen in onze Niet-In-De-Winkel-Te-Koop-Winkel (NIDWTKW): een pop-up museum voor de veiling.

Resultaten

Voor 3FM Serious Request 2017 boekten we de volgende resultaten:

  • Kom in Actie en de veiling zorgden gezamenlijk voor meer dan 50% van de totale opbrengst van 3FM Serious Request 2017. Hiermee kan het Rode Kruis families herenigingen die elkaar in rampgebieden zijn kwijtgeraakt. Bovendien zijn er meer acties aangemeld dan vooraf gedacht.
  • Een opbrengst van meer dan 16,5 duizend euro met enkel de acties van de acht BN’ers die bovendien veel media-aandacht opleverden.
  • 410 unieke veilingitems, zoals de gesigneerde voetbalschoenen van Lieke Martens (winnend bod: € 2.075,-), de kans om het startschot te geven bij de NN Marathon Rotterdam (winnend bod: € 600,-) en de piano van Armin van Buuren (winnend bod: € 4.950,-).

Note: dit project is uitgevoerd onder de oude bedrijfsnaam The Perfect Wave.

Bekijk meer werk