Project Description

3FM Serious Request: Lifeline 2018

Red levens: join the Lifeline

NPO 3FM is een nationale radiozender van de Nederlandse Publieke Omroep gericht op de doelgroep 15 tot en met 35 jaar. Ieder jaar organiseert 3FM in de week voor kerst een fondsenwervend evenement ten behoeve van het Rode Kruis. Sinds 2014 zijn wij hierbij betrokken.

Klantvraag

Na veertien jaar Glazen Huis en een nieuwe bezetting in de radiostudio, was 3FM toe aan een nieuw, verfrissend concept. Om die reden vroeg deze zender ons om mee te denken over deze mogelijk nieuwe invulling. Het doel van het evenement bleef hetzelfde: Nederland activeren om samen geld op te halen om daarmee het Rode Kruis te steunen. Daarnaast vroeg 3FM ons om de speciale veiling weer te organiseren. Hiermee werd ook geld opgehaald voor het goede doel.

Aanpak

Uiteindelijk is besloten om het vertrouwde Glazen Huis-concept 180 graden om te draaien. De mensen kwamen niet meer naar een centraal punt, maar de dj’s zochten hen juist op. De actievoerders werden het middelpunt van de belangstelling. Om dit te bewerkstelligen vormden drie dj-teams samen de Lifeline, waarbij ze te voet de aandacht legden op kleinschalige, lokale acties.

Om Nederland te activeren om in actie te komen, hebben we een concept ontwikkeld waarbij we content creëerden die inspeelde op verschillende beïnvloedingstechnieken. Naast deze online aanpak, pasten we ook een offline activatiestrategie toe. We spraken de jonge doelgroep aan via vijftien workshops op zes verschillende scholen en mobiliseerden mensen (wonend) op de route via persoonlijk contact.

Voor de online veiling bedachten en wierven we daarnaast weer allerlei unieke producten, diensten en belevenissen. Hier waren we volledig inhoudelijk verantwoordelijk voor.

Resultaten

Ondanks het korte tijdsbestek dat er was voor het neerzetten van een geheel nieuw concept, behaalde we de volgende resultaten:

  • Er werden 916 acties voor 3FM Serious Request: Lifeline georganiseerd in Nederland.
  • Alle scholen waar wij een workshop hebben gegeven, startte een of meerdere acties.
  • 157 unieke veilingitems. Mensen konden bieden op bijvoorbeeld een volleybalclinic door de Nederlandse volleybaldames (winnend bod: € 7.550,-), een ochtend schaatsen met Lodewijk Asscher (winnend bod: € 1.775,-) en de gesigneerde gitaar van Jason Mraz (winnend bod: € 800,-).
Bekijk meer werk