Project Description

Diensten: strategie | concept | activatie

Appeltjes van Oranje 2019

Het Oranje Fonds

Het Oranje Fonds is het grootste nationale fonds op sociaal gebied. Het steunt jaarlijks duizenden sociale projecten die mensen met elkaar verbinden. Als we er namelijk allemaal voor elkaar zijn, staat niemand er alleen voor.

Het Appeltje van Oranje is dé prijs voor deze sociale initiatieven. Deze jaarlijkse prijs van het Oranje Fonds bestaat uit een bronzen beeldje, gemaakt door Prinses Beatrix, en een bedrag van € 15.000,-. Koningin Máxima reikt elk jaar de Appeltjes van Oranje uit op Paleis Noordeinde. Samen met Koning Willem-Alexander vormen zij het beschermpaar van het Oranje Fonds.

“Het bijzondere aan de collega’s van Better Together Agency is dat zij stuk voor stuk enorm betrokken zijn bij ons werk. Dan is het extra mooi dat we samen sociale helden in de spotlight kunnen zetten.” – Rosanne Prinsen, Communicatieadviseur en Projectleider Appeltjes van Oranje, Oranje Fonds

Het Sociaalste Straatje

Klantvraag

In 2109 was het thema van de Appeltjes van Oranje: ‘De kracht van samen; vrijwilligers doen mee(r)’. De prijs stond in het teken van mensen die vrijwilligers op een buitengewone manier weten te mobiliseren en enthousiasmeren.

Om die boodschap de aandacht te geven die het verdient, vroeg het Oranje Fonds ons om een passend concept te bedenken rondom de werving, selectie en beloning van de kanshebbers. Zowel de kanshebbers als het Nederlandse en Caribische publiek moesten geactiveerd worden om mee te doen door zich op te geven, te stemmen of geïnspireerd te raken.

“Waar Better Together Agency in uitblinkt is dat ze denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Ze zijn heel flexibel en gaan tot het uiterste om dingen voor elkaar te krijgen.” – Nerina Vilchez, Adviseur Publiciteit en Social Media, Oranje Fonds

Aanpak

Het winnen van een Appeltje van Oranje heeft een enorme positieve impact. Daarom gebruikten we de winnaars van 2018 als voorbeeld in de eerste fase van het project. Tijdens deze wervingsfase spoorden we sociale initiatiefnemers met een online campagne op Facebook en Instagram aan om zich aan te melden voor de prijs. Ook brachten we relevante organisaties met offline activatie persoonlijk op de hoogte van de Appeltjes van Oranje.

Na de wervingsfase startte de Stemtiendaagse: tien dagen lang bracht het publiek een stem uit op hun favoriete sociale project. Door gebruik te maken van user generated content, korte vlogs van de veertig kanshebbers, riepen we het relevante publiek op om te stemmen. Hierbij targetten we online heel lokaal op mensen die de projecten kenden. Bovendien gebruikten de kanshebbers onder andere gepersonaliseerde posters, flyers, afbeeldingen en socialmediaberichten uit de door ons aangeleverde toolkit om stemmen te verzamelen voor hun project. Bij problemen was onze speciale telefonische hulplijn altijd bereikbaar.

In de derde en laatste fase maakten we de twaalf finalisten en de uiteindelijke drie winnaars bekend met een socialmediacampagne én een heuse offline expositie. Op 1 mei openden we samen met het Oranje Fonds het Sociaalste Straatje van Nederland: een gang in Hoog Catharijne in Utrecht waar foto’s van de twaalf finalisten en bijpassende quotes te zien waren. De finalisten van de Appeltjes van Oranje inspireerden zo het publiek om ook iets goeds te doen voor een ander.

Advertentie Appeltjes van Oranje: 'Stem op jouw favoriet!'

Resultaten

  • 166 aanmeldingen van sociale projecten uit Nederland en de Cariben.
  • Meer dan 73.000 stemmen.
  • Twee van de drie winnaars zijn tot stand gekomen via onze offline activatie.
  • Veel lokale media-aandacht voor de Appeltjes van Oranje, het Oranje Fonds, de kanshebbers en het Sociaalste Straatje.

Note: dit project is deels uitgevoerd onder de oude bedrijfsnaam The Perfect Wave.

Bekijk meer werk