Modehuis de KOOPman voorkomt overschot

Modehuis de KOOPman voorkomt overschot

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende bedrijven. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: de KOOPman.

 

 

Het nieuwe, grote modehuis De KOOPman heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel, maar blaast dat niet hoog van de toren. De keten opent steeds meer deuren in Nederland. Maar wie zit erachter? En wat drijft De KOOPman? We spreken Peter Danse, commercieel directeur. “Ons grootste maatschappelijke succes is het optimaliseren van het productieproces.”

– – – –
Belangrijkste learnings:

  • Overschotten tegengaan door scherp productieproces
  • Duidelijk gedefinieerd MVO-beleid
  • Geen woorden, maar daden

LOCATIE Hoofdkantoor:

Tilburg

De KOOPman in één zin:

“Het concept van de KOOPman, dames en heren private label collecties tegen laag segment prijzen.”

MEER INFORMATIE:

Website van De KOOPman

Wat is De KOOPman?

De KOOPman is onderdeel van The Sting Companies en biedt diverse kledingmerken van goede kwaliteit voor een scherpe prijs. “Het idee is ontstaan in de periode dat de Hudson’s Bay winkels gingen sluiten. Toen de mogelijkheid zich voordeed en wij in het oude Hudson’s Bay pand in Rotterdam konden, twijfelden we geen moment. We zagen al snel dat het een groot succes was,” zegt Danse. De KOOPman wilde de corona-voorraden kwijt. De scherpe prijs zorgde voor een verkoopboost, waar ook de fabrikanten en leveranciers van profiteren. “Door het openen van De KOOPman hebben we bijna geen enkele order hoeven te annuleren.”

MVO-beleid van De KOOPman

De afgelopen jaren heeft The Sting Companies veel tijd en moeite in een goed MVO-beleid gestoken. “We werken alleen met fabrieken die BCSI-gecertificeerd zijn. Dit is een wereldwijde organisatie die toeziet op een gedragscode, gebaseerd op internationale verdragen, voor ethische en goede arbeidsomstandigheden voor de werknemers. Dit omvat vrijheid van vereniging, arbeidsduur, een overwerkcompensatie, non-discriminatie, geen kinder- en dwangarbeid, bescherming van jonge werknemers, uitbetalen van het minimumloon, voorzieningen voor veilige en gezonde werkvloer en milieubescherming.”

Bangladesh Akkoord

“Ook heeft The Sting Companies het Bangladesh Akkoord ondertekend. Dit zijn de basisvoorwaarden, waar we vanuit The Sting Companies en ons productieapparaat, The Sting Sourcing & Productions, mee werken. Dit is het minimale wat we verwachten en eisen van onze productiepartners. Als bedrijf moet je jezelf in de spiegel aan kunnen kijken.”

Een perfect productieproces tegen overproduceren

“Ons grootste maatschappelijke succes is het optimaliseren van het productieproces. We willen niet met veel voorraden blijven zitten. Dat betekent dat we niet overproduceren. Dat heeft naast een commercieel belang, toch vooral een maatschappelijk belang. Een van de prio’s binnen onze organisatie is om met meer duurzamere stoffen te gaan werken. Het is belangrijk om in het productieproces gebruik te maken van duurzamere oplossingen voor wassingen. Bovendien zijn steeds meer productiepartners actief bezig om hierin een transitie te maken. Ze gebruiken bijvoorbeeld zonne- en windenergie en hergebruiken water.

Onze MVO-afdeling heeft hier dagelijks contact over met de productie partners in alle landen. Regelmatig worden ze gecontroleerd door de BSCI-organisatie, omdat ieder jaar een nieuwe audit uitgevoerd moet worden voor een nieuw certificaat. Het is bovendien onze maatschappelijke verantwoording dat alles goed en verantwoord loopt.”

Geen woorden maar daden

The Sting Companies en de KOOPman hebben alles goed op orde, maar communiceren er weinig tot niet over. Dat is een bewuste keuze. “Naar ons idee kan het nog beter. Bovendien zijn we geen bedrijf dat alles van de daken schreeuwt,” zegt Danse. De KOOPman maakt voor de productie van de collecties gebruik van de inkooporganisatie van The Sting Companies. “We zijn maatschappelijk en sociaal betrokken bij bepaalde projecten in de landen waar we produceren. Dit zien we als iets vanzelfsprekend, dus geen reden om dit te communiceren.”

Later ook samenwerken met Goede Doelen

De strategie op korte termijn is kapitaal opbouwen om een goed resultaat te halen. “We zitten met De KOOPman nu in een rollercoaster van procesoptimalisatie. We staan positief tegenover samenwerkingen met bijvoorbeeld goede doelen. Het moment is er alleen nu nog niet naar.”

De KOOPman Amersfoort

De KOOPman Amersfoort

Over Peter Danse

Peter Danse (33 jaar) komt uit Rotterdam. Hij werkt 15 jaar en 5 maanden bij The Sting Companies. Peter is begonnen als parttime verkoopmedewerker. Hij heeft zichzelf weten op te werken tot commercieel directeur. “De mogelijkheden die je krijgt bij The Sting Companies zijn erg uniek.”

 

>> Meer lezen? Meer inspirerende verhalen in onze Stories.