KWF wil een beter leven voor de patiënt

KWF wil een beter leven voor de patiënt

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende bedrijven en organisaties. Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: Annebel Schipper van KWF over ‘een beter leven’.

 

Sinds 1949 is KWF Kankerbestrijding er voor de kankerpatiënt en voor mensen die leven met kanker. Annebel Schipper is woordvoerder bij KWF. Zij vertelt op welke manier KWF zich inzet voor de patiënt en waarom KWF in augustus heeft besloten om de focus van de organisatie te verschuiven. “We willen ons nog meer inzetten voor de overlevenden die na het kankertraject klachten ervaren.”

 

Belangrijkste learnings:

  • Een partnership is een succes als je qua normen en waarden bij elkaar past
  • Een goede samenwerking met ‘vakgenoten’ opzetten kost veel tijd en energie

 

Een beter leven realiseren

De afgelopen zeventig jaar heeft KWF veel bereikt. Waar de overlevingskans van kanker zeventig jaar geleden 25 procent was, ligt dit percentage nu op 65 procent. Annebel vertelt: “We willen natuurlijk naar die honderd procent genezing. Maar tegelijkertijd merken we dat de 65 procent overlevenden ook ná het traject klachten ervaren. Daar willen we ons meer op gaan inzetten.”

Focus KWF verschoven

Daarom heeft KWF vanaf afgelopen augustus 2020 de focus verschoven. KWF wil zich ook meer richten op goede kwaliteit van leven. Annebel licht toe: “We hopen met zoveel mogelijk onderzoek en geld het leven van de patiënt zo goed mogelijk invulling te kunnen geven.” Door behandelingen zo optimaal mogelijk te maken, klachten zo goed mogelijk te behandelen en ervoor te zorgen dat patiënten zo min mogelijk aan een behandeling overhouden, kan KWF een beter leven realiseren. 

 

 

KWF wil de ziekte beter begrijpen

Per jaar krijgen 118.000 mensen de diagnose kanker en dat zal waarschijnlijk blijven stijgen. “Kanker is heel ingewikkeld en complex. De uitdaging zit in: hoe zorgen we dat we de ziekte beter kunnen begrijpen en hoe kunnen we betere behandelingen mogelijk maken? Daar is veel geld voor nodig. KWF haalt veel geld op (140 miljoen in 2019), maar kanker is zo ingewikkeld dat we zelfs met zo veel geld het nog niet kunnen oplossen.”

Corona dwingt tot andere oplossingen voor fondsenwerving

Een extra probleem is het coronavirus. Alle fondsenwervende evenementen zijn in 2020 afgezegd, wat veel impact heeft. “Het is voor ons de uitdaging om op nieuwe manieren fondsen te werven. We proberen dit wel op te lossen. Zo deden we met NPO Radio 2 de drive-in collecteweek, maar collectanten komen ook op verschillende manieren in actie. Dit gebeurt bijvoorbeeld online, of er zijn donatiekaarten door de brievenbus gegooid.” 

Deze uitdagingen zijn pittig. Een flinke tegenvaller was het uitstellen van Alpe d’Huzes naar 3 juni 2021. Toch ziet Annebel uit naar het succesvolle evenement: “Het fietsevenement op de Alpe d’HuZes is echt heel bijzonder, dat kan je bijna niet omschrijven. Ik ben er zes keer geweest en het is iets dat altijd heel erg bij me blijft. Daar komt het professionele werk samen met je emoties. Je ziet de impact die Alpe d’HuZes heeft, en dat is ook waar je het voor doet.”

KWF en grote partnerships

KWF werkt op verschillende manieren samen. Zo heeft KWF zakenvrienden en zijn er bedrijven die in actie komen bij bijvoorbeeld sportevenementen. Daarnaast heeft KWF een aantal grote partnerships. “Een samenwerking is een succes als je qua normen en waarden bij elkaar past”, vertelt Annebel. “Zo hebben we een samenwerking met Kruidvat met betrekking tot hun zonbescherming en met Hallmark, die een speciale kaartenlijn uitbracht die je naar een kankerpatiënt kan sturen.”

Samenwerking met andere partijen die ook iets met kankerbestrijding doen

We gaan in gesprek met bedrijven die passen bij de nieuwe doelen van KWF om te kijken of er een match is en of we elkaar kunnen versterken. Je ziet daarnaast dat er veel partijen zijn die iets met kankerbestrijding doen. Het is zonde als we dat allemaal los van elkaar doen. We gaan ook kijken hoe we ieders kracht kunnen inzetten.” Maar het is nog niet zo makkelijk om een samenwerking aan te gaan. “Het lange termijn traject dat vast zit aan het vinden van een goede samenwerking is een uitdaging. Het kost veel tijd en energie en je moet goed in elkaar zien te passen. We voeren goede gesprekken met de andere partij en we kijken hoe we elkaar kunnen versterken.”

Over Annebel Schipper

Nadat ze bij KWF is afgestudeerd, is Annebel Schipper (31) gebleven. Inmiddels werkt ze er 9,5 jaar en is sinds 2,5 werkzaam als woordvoerder. “We hebben allemaal die motivatie en drive om iets bij te dragen aan de maatschappij.” Het project waar ze het meest trots op is, is de lampionnenactie in het Olympische stadion in Amsterdam. Duizend lampionnen werden in de vorm van een hart geplaatst. “Met deze actie kregen we veel aandacht van de internationale pers.”

 

>> Meer inspiratie? Lees ook ons gesprek met Youp Meek van Sheltersuit. 

Annebel Schipper van KWF

WIE:
Annebel Schipper, woordvoerder van KWF
MISSIE KWF:
Samen komen we steeds dichterbij de dag dat niemand meer hoeft te sterven aan kanker.
MEER INFO:
>>website KWF