Ommetje is nr 1 app

Ommetje is nr 1 app met 800.000 wandelaars

Ommetje is de nummer 1 app in de app stores. Inmiddels zijn er meer dan 1,2 miljoen gebruikers. Ommetje gaat viraal, ook in diverse media. Wat is het geheim van het succes? En hoe goed werkt de nieuwe manier van collecteren vanuit de community?

Ommetje is de nummer 1 app

Al wekenlang is dit de situatie: Ommetje is nr 1 app in de stores. De teller staat inmiddels op 1,2 miljoen downloads. Ook biedt de app een nieuwe manier van collecteren: charity marketing via in-app collecte.

Ontstaan Ommetje

Het concept achter de app Ommetje is in 2019 door Better Together Agency ontwikkeld. Creatief directeur Micha van Hoorn werd benaderd door de Hersenstichting met het verzoek een fondsenwervend sportevenement te bedenken. Van Hoorn zag om zich heen en in de trendanalyses dat wandelen in opmars was.

‘Zitten is slechter dan roken’

Vanuit de Hersenstichting en hersenprofessor Erik Scherder werd duidelijk dat niet-bewegen een heel groot probleem is. Nederlanders zitten gemiddeld 9 uur per dag. Dat is nog slechter dan roken en kost de samenleving uiteindelijk veel geld door gezondheidsproblemen. Dagelijks 20 minuten bewegen geeft direct resultaat. En zo ontstond Ommetje: een app die je stimuleert dagelijks minimaal 20 minuten te wandelen. Een laagdrempelige app die voor vrijwel iedereen geschikt is. Die is uitgegroeid tot de #1 app in de app stores.

Door corona van bedrijvenapp naar app voor iedereen

In eerste instantie werd de app en het concept aangeboden aan bedrijven. Immers, op kantoor zitten de meeste medewerkers lange tijd achtereen op een bureaustoel. De app moest mensen stimuleren eens wat vaker een wandelingetje te maken. Begin 2020 zijn er meerdere pilots gedraaid bij bedrijven en toen brak corona uit. Samen met de Hersenstichting werd besloten om de app vrij beschikbaar te stellen voor iedereen. Tijdens de eerste lockdown was het belangrijk dat mensen bleven bewegen. En veel mensen zagen Ommetje als een app die daarbij helpt. Binnen twee maanden waren er al 100.000 downloads.

Door pilots veel geleerd

“De oorspronkelijke insteek van de Ommetje campagne om mensen met een zittend beroep onder werktijd te laten wandelen kreeg veel interesse vanuit het bedrijfsleven. Begin 2020 hebben we verschillende pilots gedraaid. Hiervan hebben we veel geleerd wat nu resulteert in een vernieuwde versie van de app. Door de coronamaatregelen zijn we gaan omdenken. De stap richting een gratis versie van de vernieuwde app voor heel Nederland was voor ons dan ook logisch en snel gezet,” aldus Micha van Hoorn.

Ommetje is nr 1 app door explosieve groei tijdens tweede lockdown

In januari 2021 is het aantal gebruikers geëxplodeerd. Dat mensen niet naar de sportschool kunnen, maar nog wel naar buiten heeft daarbij geholpen. Een dagelijks ommetje helpt bij het op peil houden van het immuunsysteem. Ook tijdens de tweede lockdown. Het succes is ook de vele media niet ontgaan. Zo schreven RTL, Trouw en ook De Speld over het wandelfenomeen.

Matthijs van Nieuwkerk doet Ommetje met dochter

In zijn show Matthijs Gaat Door sprak Matthijs van Nieuwkerk met Erik Scherder over Ommetje. En hij gaf aan dat hij door zijn dochter is aangespoord om dagelijks, voor 9.00 uur ’s ochtends, een Ommetje te maken. Wat vooral opviel: rond dat tijdstip is het druk in de Achterhoek: “Allemaal Ommetje-wandelaars?” Waarop Erik Scherder zegt: “Ja ik denk het. En ik denk dat die mensen heel verstandig zijn, dat ze dat doen!”
Bekijk het gesprek op NPO Start, vanaf 8 minuut 20.

 

Ommetje-app

Ommetje-app

Gamification in nr 1 app

Het doel van de app is om op een laagdrempelige manier positief bij te dragen aan de hersengezondheid van Nederland. Gebruikersonderzoek uit de eerste lockdown geeft aan dat 37% dankzij de Ommetje-app een gewoonte heeft gemaakt van meer bewegen. In de app is gebruik gemaakt van verschillende gamification elementen. En vooral het competitieve element is een belangrijke stimulans. Gebruikers wandelen met en tegen elkaar in een team van collega’s, vrienden, of familie.

Door te wandelen, te delen of informatie te lezen worden badges en punten verdiend en kun je hoger in de ranglijst komen. Het design, de ontwikkeling en technische bouw van de Ommetje app zijn door het Amsterdamse bureau CanvasHeroes en Michiel Sala van SIM SALA BIM, tevens co-founder Little Chicken Game Company, gerealiseerd.

Ambassadeur Erik Scherder belangrijk voor succes van de app Ommetje

Ommetje is nr 1 app. En de inzet van de aimabele hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder als ambassadeur van Ommetje is een belangrijke element in het succes. Scherder is al sinds jaar en dag pleitbezorger van meer bewegen. “Heel Nederland zit, en vaak teveel”, zegt Scherder. “Vooral nu, tijdens de coronacrisis, bewegen mensen weinig, omdat ze aan huis gekluisterd zijn. Dit heeft grote directe- en indirecte gevolgen voor de gezondheid. Dat moet anders.

Voldoende beweging verhoogt namelijk de weerstand, productiviteit en creativiteit, vermindert stress en zorgt voor een betere stemming. Daarnaast stimuleert het de aanmaak van nieuwe hersencellen. Samen met de Hersenstichting wil ik ervoor zorgen dat heel Nederland in beweging komt.” De hersenfeitjes die Scherder geeft in de app dragen bij aan de grotere bewustwording.

Nieuwe manier van collecteren – charity marketing

Door corona is het voor veel goede doelen lastig geweest om de jaarlijkse collectes te organiseren. En dat leverde in 2020 veel minder inkomsten op. Better Together Agency heeft veel ervaring opgedaan met het bouwen van communities rond goede doelen en het in beweging krijgen van mensen. BTA noemt dit charity marketing. Nu collecteren langs deuren veel moeilijker is geworden, is de kracht van de grote wandelcommunity rond #1 app Ommetje een uitkomst.

BTA ontwikkelde een nieuwe collecte-strategie via de app. Er is in de eerste fase de transparante vraag gesteld: wil je meer weten over de Hersenstichting en misschien ook ondersteunen? Meer dan de helft van de gebruikers gaf aan dat te willen. Begin 2021 is een in-app collecte gestart in Ommetje, waarbij gebruikers konden kiezen om te doneren of zelf digitaal collectant te worden. En dat bleek succesvol: de directe donaties vanuit de app heeft al ruim 200.000 euro opgeleverd. Daarmee is dit een goed en veilig alternatief voor de fysieke collecte. De totale opbrengst van de gehele campagne wordt later bekendgemaakt.

Meer weten over ‘Ommetje is nr 1 app’?  Ommetje campagne – klik hier of ga naar https://www.hersenstichting.nl/ommetje/