In gesprek met Youp van Sheltersuit

Sheltersuit wil iedereen warm houden

Sheltersuit wil iedereen warm houden

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende bedrijven. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? En wat kunnen wij daarvan leren? We worden samen beter van het gesprek met Youp Meek van Sheltersuit Foundation.

 

Wij kennen Youp Meek van de vele samenwerkingen die Better Together Agency heeft gedaan met Sheltersuit Foundation. Sheltersuit zet zich sinds 2014 in voor daklozen in Nederland en andere plekken in de wereld. Als vrijwilliger kwam Youp in 2016 terecht bij de organisatie. Later ging hij aan de slag in de sales. Nu is hij ook fondsenwerver en bestuurslid. Sheltersuit is een kleine stichting en dat is niet altijd makkelijk. Youp vertelt: “Als je ons in 2015 had verteld dat we hier zouden staan, dan had iedereen je voor gek verklaard.”

Alle daklozen voorzien van warmte

Sheltersuit vindt dat iedereen warmte, bescherming en waardigheid verdient. Dat doet de stichting door Sheltersuits te produceren. “Een Sheltersuit is een jas waaraan een slaapzak geritst kan worden. We geven de pakken aan daklozen en vluchtelingen. Mensen die niet goed meedraaien in de maatschappij, maken de Sheltersuits. Daarnaast zijn ze volledig gemaakt van restmateriaal. Dit zijn eigenlijk onze drie belangrijkste pijlers: noodhulp, arbeidsparticipatie en recycling van restmaterialen.” 

Wat Youp zo aantrekt in het werk bij Sheltersuit is de combinatie tussen campagne voeren en het sociale aspect. “In het atelier heb ik contact met de mensen die de pakken maken. Daarnaast delen we zelf de pakken uit aan mensen in nood. Het is fijn om in contact te zijn met de doelgroep.”

Missie van Sheltersuit: iedereen warm

De missie van Sheltersuit is om iedereen te voorzien van warmte. Youp: “Nu zijn we bezig in Nederland en in vluchtelingenkampen. Op de lange termijn willen we dit overal ter wereld uitvoeren. Iedereen verdient dit namelijk. Onze Sheltersuits zijn echter een tussenoplossing voor daklozen. Nog liever bieden we ze een dak boven het hoofd aan.” Sheltersuit wil dan ook graag een rol spelen in de huisvesting van mensen die op straat leven. “Maar dit gaat helaas nog even duren. Het kan ook zijn dat we gaan kijken naar andere toepassingen.”

Youp Meek van Sheltersuit

WIE:
Youp Meek
MISSIE SHELTERSUIT:
Sheltersuit vindt dat iedereen warmte, bescherming en waardigheid verdient.’
MEER INFORMATIE:
>> website Sheltersuit

Sheltersuit Sleep Out

“Om onze missie te behalen, voeren we het hele jaar door verschillende campagnes. Eerst deden we vooral awarenesscampagnes. We verzonnen een duidelijke oproep en zorgden dat we veel media-aandacht kregen. Nu willen we ook meer fondsenwervende campagnes doen, maar daarmee zitten we in de beginfase. Dit jaar organiseerden we de Sheltersuit Sleep Out, waarbij mensen gezamenlijk een nacht buiten slapen om geld op te halen. Dit was de allereerste keer dat we dit organiseerden. Het doel is om van de Sleep Out uiteindelijk het fondsenwervende evenement van Sheltersuit in Nederland te maken.” De Sheltersuit Sleep Out zou in maart plaatsvinden, maar kon niet doorgaan door corona. Het evenement is verplaatst naar een nader te bepalen datum. 

Youp Meek staat naast Bas Timmer, oprichter van Sheltersuit. Ze houden een Sheltersuit vast.

Youp Meek naast Bas Timmer, oprichter van Sheltersuit

Uitdagingen

De grootste uitdaging voor Sheltersuit is het verdienen van geld. Al gaat dat wel steeds beter. “We begonnen met een idealistische gedachte waarbij we impact willen maken, maar vergeten daar soms nog wel eens de opbrengst in mee te nemen.” Een andere uitdaging is het bedenken van acties in de zomer. “Als het warmer is, vergeten mensen de daklozen nog wel eens. Het is immers niet super koud op straat. In de zomer moeten we dusdanig creatief zijn om andere activiteiten te verzinnen om geld te verdienen.” 

Maar Sheltersuit wil niet bij iedere campagne een handje ophouden. Daarom bedenkt de stichting ook nieuwe manieren om inkomsten te genereren. “Op 10 oktober lanceren we de Shelterbag. Iedereen kan deze tas kopen en we maken hem van recyclebare materialen. Door een commerciële lijn te hebben, hopen we een basisinkomen te kunnen creëren. Zo zijn we minder afhankelijk van donaties en giften. Op jaarbasis moeten wij 650.000 euro binnenhalen en dat verdien je niet als je een product gratis weggeeft. Je kan moeilijk aan daklozen vragen of ze hun eigen pak kopen.”

Ondanks de uitdagingen op het gebied van financiën, blijft Sheltersuit toch bestaan. Dat is volgens Youp ook het grootste succes van de stichting. “Als je ons in 2015 had verteld dat we zouden staan op de plek waar we nu staan, dan had iedereen je voor gek verklaard. In Nederland is de daklozenproblematiek minder aanwezig dan in andere landen. Dat maakt het hier lastig om enkel voor daklozen in actie te komen. Daarom voeren we in Nederland ook campagne voor de vluchtelingen, want die problematiek is bekend bij de inwoners. Dat maakt het nog knapper dat we hier bestaansrecht hebben.”

Sustainable Development Goals

Sheltersuit heeft vooral samenwerkingen met lokale bedrijven die Sheltersuits sponsoren, maar er zitten nog geen grote spelers bij. “We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de Sustainable Development Goals (SDG’s) en wij tikken veel van die doelen aan. We willen samenwerkingen aangaan met bedrijven die ecologisch bezig zijn, maar nog niet alle SDG’s behalen. Door met ons samen te werken, kunnen ze op die manier de verplichtingen nakomen. Ik zou het heel mooi vinden als we in ieder geval een landelijk bekend merk aan ons kunnen binden.”

Sheltersuit bestaat uit een klein team. Dat maakt het lastig om samen te werken met andere organisaties. “We zijn heel selectief waar we onze energie insteken. Voor het sluiten van grote partnerships moet je een lange adem hebben en daar hebben we de middelen nog niet voor. Maar ik wil zeker meer van dit soort samenwerkingen doen. Want sociaal ondernemen is de toekomst.”

Over Youp Meek

Nadat Youp (29) in de ziektewet kwam, werd hij vrijwilliger bij Sheltersuit. Nu werkt hij als fondsenwerver. Het grootste succes in zijn loopbaan was in 2017 toen hij de opdracht kreeg om zijn eigen salaris te verdienen. “Ik bedacht een campagne om naar Lesbos te gaan. Het doel was dat vijftig bedrijven vijftig pakken zouden sponsoren, maar het werden er 1.100! Daar ben ik erg trots op.”

>> Meer lezen over het ontstaan van de Sheltersuit Sleep Out? Lees in onze case meer over onze samenwerking met stichting Sheltersuit.