In gesprek met Fedor van de Hersenstichting

De Hersen­stichting zet alles op alles

Alles op alles voor gezonde hersenen

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende bedrijven. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: Fedor Vriezen van de Hersenstichting zet alles op alles voor hersengezondheid.

Samen met de Hersenstichting heeft Better Together Agency de app ‘Ommetje’ gemaakt. Deze is al meer dan 200.000 keer gedownload. Daarom is het een mooi moment om in gesprek te gaan met Fedor Vriezen, projectleider bij de Hersenstichting. De Hersenstichting doet onderzoek naar hersenaandoeningen, geeft voorlichtingen en zet zich in voor betere patiëntenzorg. Fedor vertelt meer over de uitdagingen en successen van de stichting. “Jongeren zijn niet altijd bewust bezig met de hersengezondheid.”

– – – –
Belangrijkste learnings:

  • Niet inzetten op één aandoening, maar storylines per thema
  • Per doelgroep samenwerken met passende organisaties als scholen, universiteiten, zorginstellingen

Hersenstichting zet in op diverse thema’s

“De Hersenstichting is een groeiende organisatie. Steeds meer mensen krijgen helaas te maken met hersenaandoeningen”, legt Fedor uit. “We zetten alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Dat is onze missie”. Dit doet de Hersenstichting door zich in te zetten voor de patiënten van nu én van de toekomst. Binnen diverse thema’s wordt aandacht gegeven aan hersengezondheid. “We zetten niet in op één aandoening, maar investeren breed in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, afremmen of genezen.”

Fedor Vriezen van de Hersenstichting

WIE:
Fedor Vriezen, projectleider bij de Hersenstichting in Den Haag
MISSIE DE HERSENSTICHTING:
‘We willen voor huidige patiënten klachten verminderen, het ziekteproces vertragen of stoppen en risico’s op hersenaandoeningen verkleinen.’
MEER INFORMATIE:
website Hersenstichting

De Hersenstichting creëert bewustwording

“De strategie van de Hersenstichting is om bewustwording te creëren en mensen te activeren. Die bewustwording is er deels wel, maar vooral onder een bepaalde doelgroep. De babyboomers die een oudere leeftijd bereiken, zien opeens dat dit ook over hen gaat. Zij voelen de drang zelf iets te doen, omdat ze een grotere kans hebben om een hersenaandoening te ontwikkelen. Mensen willen grip krijgen op de hersenen en verdiepen zich er steeds meer in. Ze snappen dat ze moeten werken aan hun hersengezondheid en staan ook open voor handvatten die de Hersenstichting aanreikt.” De Hersenstichting deelt zoveel mogelijk kennis over de verschillende soorten hersenaandoeningen en hoe onze hersenen werken. 

Op jonge leeftijd werken aan je hersenen

Echter, jongeren staan veel verder van deze materie af. Vriezen: “Logisch, want zij ervaren nog weinig hersenaandoeningen in eigen kring. De uitdaging ligt er om ook jonge mensen bewust te maken dat je al op vroege leeftijd aan gezonde hersenen kunt werken. Het begint al met een stukje educatie.” De Hersenstichting heeft hiervoor verschillende trainingsprogramma’s en apps. 

Activatie via Ommetje en Hersencoach

De HersenCoach is een online training van zes weken. Elke week ontvangen deelnemers een e-mail ontvangt met daarin wetenschappelijk onderbouwde tips, opdrachten en uitleg van hersenexperts. In zes weken leert men – jong en oud – op een leuke manier hoe je je hersenen fit kunt houden. “Zo delen we via ‘HersenCoach’ op een leuke manier onze kennis,” zegt Vriezen. Daarnaast brengt de Hersenstichting mensen daadwerkelijk fysiek in beweging met de app ‘Ommetje’. “We zochten een manier om mensen dagelijks te laten bewegen. In samenwerking met Better Together Agency hebben we de app Ommetje ontwikkeld. Daarmee stimuleren we mensen een half uur per dag een wandeling te maken. Dagelijks wandelen heeft al een enorm effect op de hersengezondheid.” 

 

Samenwerken vergroot de impact

De Hersenstichting werkt met verschillende partijen samen om de diverse doelgroepen te bereiken. Hierbij kun je denken aan scholen, zorginstellingen, universiteiten, de overheid en mediaorganisaties. In de toekomst wil de stichting de banden met het bedrijfsleven meer gaan aanhalen. “De Hersenstichting is thematisch ingericht, dus is het interessant om te kijken welke spelers je rond de tafel kunt zetten voor jouw thema. Hierbij kun je denken aan de thema’s Slaap en Beweging. Deze thema’s spelen een grote rol bij hersengezondheid. Door samen te werken met specifieke partners kan de impact vergroot worden. Innovatie kan al beginnen bij twee mensen. Het hoeft niet altijd groots te zijn. Het begint met het geloof dat je iets kan toevoegen en veranderen,” besluit Vriezen.

Over Fedor Vriezen

Fedor Vriezen (36 jaar) komt uit Utrecht en is al tweeënhalf jaar werkzaam bij de Hersenstichting als projectleider. “Als een verbinder probeer ik alle disciplines aan boord te krijgen.” 

>> Meer lezen over onze samenwerking met De Hersenstichting? Lees meer over Ommetje.