4 tips voor fondsenwerving tijdens corona
4 tips voor fondsenwerving tijdens corona
Fondsenwerving in coronatijd: hoe doe je dat op een aansprekende manier? Door corona zijn er een aantal ‘gegarandeerd succes’-inzamelingsacties die goede doelen nu niet op het ideeënbord kunnen prikken. Erg jammer natuurlijk, maar het betekent niet het einde. We geven vier tips waarmee je fondsenwerving nog steeds mogelijk maakt tijdens corona.
COVID-19 weert fondsenwerving niet
We bekijken het van de positieve kant: als goed doel krijg je nu de kans om fondsen te werven op een kersverse en creatieve manier. En met de successen van op corona aangepaste geldinzamelingen in 2020, wordt er veel duidelijk. Mensen geven nog steeds graag aan en komen (vrij letterlijk) in beweging voor goede doelen. Maar dat doen ze niet zomaar: er is nog wel prikkeling nodig vanuit de sector zelf. En aangezien de klassieke deur-aan-deurcollecte niet kan, heb je een passend alternatief nodig.
Tip 1: bedenk een uitdagende Instagram-challenge
In dit tijdperk draait natuurlijk alles om social media. Zelfs al voor de komst van corona was het duidelijk dat online platformen zoals Instagram niet te missen zijn voor het bereiken van je doelgroep. Maar tijdens de pandemie is de app nóg belangrijker. Omdat mensen nu meer online en minder samen zijn dan voorheen, is Instagram een veelgebruikte manier om te socializen. Al helemaal voor jongeren. Met Instagram is heb je dus meer kans om je jonge doelgroep aan te spreken. Daarnaast kunnen mensen een challenge op Instagram makkelijk vanuit huis uitvoeren. Alles wat ze nodig hebben voor deelname aan jouw fondsenwervingsactie, hebben ze al in hun hand.
De #TijdvoorMS challenge
Een voorbeeld van een fondsenwervende Instagram-actie is de #TijdvoorMS challenge die Instagram-gebruikers motiveerde om te doneren. De challenge was een campagne voor de collecteweek van het Nationaal MS Fonds. Het had als doel om meer aandacht te genereren en geld op te halen voor multiple sclerose, een ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast.
Voor de #TijdvoorMS challenge maakten we een Instagram-filter. Dit is een tool waarmee je video’s en foto’s bewerkt om ze vervolgens te delen in je Instagram Story. Voor deze challenge was het filter interactief. Een soort roulette wees de deelnemer een challenge toe die diegene binnen 15 seconden, de lengte van één Instagram Story, moest uitvoeren.
De call to action van de campagne was: ‘Probeer, doneer en nomineer!’ Dit werkte als volgt: een deelnemer kreeg met het speciale Instagram-filter een van de zes zenuwslopende opdrachten toegewezen. Dit kon bijvoorbeeld het stapelen van kopjes of het uitspreken van een tongtwister zijn. Na het ‘proberen’ was de tweede stap een donatie aan Nationaal MS Fonds. Daarna eindigde de videoreeks met een nominatie: de gebruiker nomineerde drie vrienden om dit ook te doen. Dit alles deelde de deelnemer op Instagram Story. Op deze manier genereerden we awareness en donaties voor het Nationaal MS Fonds.
Of het nou een filter betreft of een andere soort uitdaging, een Instagram-challenge activeert je jongere doelgroep altijd op een speelse wijze tijdens je fondsenwerving.
Tip 2: haak in op de actualiteit
Er speelt altijd wel iets in het land. Of het nou een wetgeving of een feestdag betreft. Bewust en onbewust houden mensen zich met actualiteiten bezig. En daardoor herkennen ze het ook gemakkelijk en reageren ze er sneller op. Acties die gebaseerd zijn op de actualiteit zullen dus eerder opgepakt worden door je doelgroep. Speel hierop in met je campagne. Is vuurwerk tijdens de jaarwisseling bijvoorbeeld afgeschaft? Kijk dan of je hier een fondsenwervend element aan kunt hangen. Wij deden dit met Supergoed Vuurwerk in 2020.
Supergoed Vuurwerk
In 2020 bood Supergoed Vuurwerk een alternatief voor het vuurwerk dat kenmerkend is voor het nieuwe jaar, met een donatie aan een goed doel als valuta. De campagne speelde in op het vuurwerkverbod dat in 2020 in werking trad, door virtueel vuurwerk aan te bieden. Jaarlijks ging er voor ongeveer zeventig miljoen euro aan vuurwerk de lucht in. Dat is veel geld dat ineens niet meer werd uitgegeven. Zo bedachten we het concept van virtueel vuurwerk. Want mensen konden misschien niet meer een vuurwerkshow in eigen tuin houden, maar ze konden wel hun tijdlijn laten knallen.
Geen vuurpijl in de lucht, maar op je scherm. Dat was de insteek van Supergoed Vuurwerk. Het virtuele vuurwerk konden deelnemers namelijk via social media delen. De koper steunde daarmee ook nog een vijftal goede doelen. Want bij aankoop van een virtueel vuurwerkpakket, deed de koper een donatie aan Simavi, Nationaal Fonds Kinderhulp, Stichting Vluchteling, Handicap NL en Stichting AAP. De campagne was zo succesvol dat er dit jaar zelfs een tweede editie komt.
Speel met je fondsenwerving dus in op het laatste nieuws. Daarmee ontstaat er al snel een ludieke actie.
Tip 3: laat mensen thuis meedoen
Nu grote evenementen helaas verboden zijn, kan je doelgroep niet meer je fondsenwervende event bezoeken. Maar je kunt jouw event wél naar de mensen brengen. Kijk eens naar welke evenementen je voor corona allemaal uitvoerde. Zijn ze door te vertalen naar een activiteit die mensen thuis kunnen doen?
Wanneer je van je evenement een thuiseditie maakt, is het belangrijk dat je een verbindend element toevoegt. Iets waardoor je achterban alsnog het gevoel heeft dat ze zich samen met anderen inzetten voor jouw doel. Dit kan al met een livestream, zoals bij 3FM Serious Request: The Lifeline 2020 en 8forAid van Sheltersuit.
3FM Serious Request: The Lifeline 2020
Een goed voorbeeld van een thuiseditie is 3FM Serious Request: The Lifeline 2020. Sinds het einde van het Glazen Huis in 2018, liepen de dj’s door Nederland en kwamen ze naar de actievoerders toe. In 2020 ruilden ze vanwege corona de wandelroutes om voor een loopband op Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie. Hier maakten de dj’s 24/7 radio, terwijl de loopband constant door moest blijven draaien. En de mensen die normaal gesproken een stuk met de dj’s meeliepen? Die konden dit jaar in hun eigen omgeving meelopen terwijl ze ondertussen naar 3FM luisterden. Voor alle kilometers lieten ze zich sponsoren. Zo liepen ze samen, maar op afstand, voor het goede doel.
Alle kilometers die de actievoerders en dj’s liepen, telden we bij elkaar op. Zo liepen ze samen twee symbolische rondjes om de wereld. De actie haalde € 1.601.923,- op voor het Rode Kruis, dat daarmee medische hulpverleners in Nederland ontlast en de verspreiding van corona tegengaat.
8forAid
Ook Sheltersuit kwam met een coronaproof event om awareness en donaties te winnen: 8forAid. Deze activiteit is vergelijkbaar met het andere, maar momenteel niet uitvoerbare, event de Sheltersuit Sleep Out. De Sleep Out zou oorspronkelijk in maart 2020 plaatsvinden, maar werd verplaatst naar een nog te bepalen datum.
De bedoeling van 8forAid was om mensen meer bewust te maken van het groeiende daklozenprobleem in Nederland. Tijdens het event sliepen de deelnemers een nachtje in eigen tuin of op eigen balkon. Daarbij doneerden ze minimaal acht euro aan Stichting Sheltersuit. De acht euro stond symbool voor de acht uur slaap die mensen gemiddeld per nacht nodig hebben. Daarom luidde de slogan ook: ‘Geef 8 voor een nacht.’
Deelnemers konden zich voor het nachtje buiten slapen laten sponsoren. En door middel van een livestream volgden ze een programma met onder andere muziek. Met de opbrengst kon de stichting nieuwe Sheltersuits maken. Dit zijn water- en winddichte slaapzak-jassen waarin je op elk moment kunt schuilen.
Wees niet bang om een onbekend gebied te trotseren. Innovatie is namelijk een van de grootste aandachtstrekkers. Bedenk hoe je een bestaand fondsenwervingsevent doorvertaalt naar een ‘thuisversie’. Met zo’n inzamelingsactie maakt je achterban nog steeds deel uit van jouw event zonder dat ze met z’n allen samenkomen.
Tip 4: voeg fondsenwerving en gamification samen
Bij gamification gebruik je spelelementen en gametechnieken in een niet-game omgeving. Hierbij staat het stimuleren van gedrag als middelpunt. Je motiveert mensen of draagt kennis over met een spelelement. Want wie vindt het nou niet leuk om punten te verdienen voor iets alledaags? Veel scholen, musea, ziekenhuizen, et cetera zetten deze techniek dan ook in.
Maar ook als goed doel kun je een game maken van fondsenwerving. Vooral in een tijd waar mensen meer online zijn en behoefte hebben aan motivatie van buitenaf. Doe je meestal een survivalroute als inzamelingsactie? Misschien kun je hier een spel van ontwikkelen. Dit kan op een website, socialmediaplatform of zelfs met een app. Let er wel op dat je niet te veel focus legt op de beloning, maar vooral de uitdaging zelf motiverend maakt.
De Ommetje-app
Ben je bekend met de Ommetje-app van de Hersenstichting? De app heeft als doel om mensen dagelijks meer te laten wandelen. Ommetje maakt van deze activiteit een competitie; compleet met medailles en een ranglijst. De app was bij de lancering eerst alleen beschikbaar voor het bedrijfsleven. Maar daar brachten corona en het thuiswerken verandering in. Toen Ommetje in april 2020 vrijkwam voor particuliere gebruikers, bouwde de app al snel een betrokken community op.
In eerste instantie is deze app niet een middel om fondsen mee te werven, maar we hebben de betrokken community wel ingezet tijdens de collecteweek van de Hersenstichting. Tijdens deze week konden gebruikers extra badges en XP punten verdienen door te doneren of te collecteren voor gezonde hersenen. De badges waren tijdelijke varianten van de medailles die het spel uitdeelt bij behaalde prestaties. Voor de Ommetje-community was het een leuk extraatje om een maatschappelijke bijdrage te doen. Zo werkten ze niet alleen (preventief) aan gezonde hersenen voor hunzelf, maar voor iédereen.
Met een inzamelingsactie in de vorm van een spel maak je het voor je achterban mogelijk om thuis mee te doen. Het game-element zorgt ervoor dat het fondsenwerven leuk is voor de donateurs en collectanten.
Nu is het jouw beurt
In het kort: naast de beperkingen die corona oplegt aan fondsenwerving, ontstaan er ook mogelijkheden. Alles gebeurt vanuit huis in deze tijd van ‘social distancing’. Dit is ook het geval voor fondsen werven. Maak hier gebruik van en geef creativiteit de leiding in jouw campagne. Bedenk wat er wél kan vanuit huis en maak gebruik van de digitale mogelijkheden die vandaag de dag voor het oprapen liggen. Misschien wordt jouw goede doel wel de koploper van de online inzamelingsacties.