Ommetje-app
De Hersenstichting vroeg ons om mensen te motiveren voor een dagelijks ommetje. Wandelen is namelijk belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Zo verbetert het je productiviteit en krijg je er meer energie van. Bovendien zitten Nederlanders gemiddeld negen uur per dag. Zitten is dan ook het nieuwe roken.
De Ommetje-app
Om mensen aan het wandelen te krijgen, ontwikkelden we in samenwerking met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder de Ommetje-app. Naast de vele hersenfeitjes, bevat de app een competitief element: vrienden, families of collega’s kunnen een eigen wandelcompetitie aanmaken of de uitdaging aangaan tegen de rest van Nederland. Deze wedstrijd is tevens helemaal coronaproof: de gebruikers wandelen namelijk samen zonder dat ze op dezelfde locatie zijn.


CAMPAGNE:
Ommetje
IN OPDRACHT VAN:
Hersenstichting
DIENSTEN:
creatie, digitaal, marketing
PERIODE:
februari 2020 – heden
EXPERTISES:
strategie, concept, research, apps, mobile marketing, socialmediamarketing
PARTNERS:
IMPACT
appdownloads
in drie maanden tijd.
van de Ommetje-gebruikers
zegt door Ommetje meer te bewegen.
gelopen Ommetjes
tot nu toe.
gezondheidsapp
in de App Store en de Google Play Store.
aan mediawaarde
tot nu toe.
AANPAK
Van b2b- naar b2c-campagne
De oorspronkelijke insteek van de Ommetje-campagne was om mensen met een zittend beroep onder werktijd te laten wandelen. De interesse vanuit het bedrijfsleven was destijds dan ook groot. Begin 2020 draaiden we verschillende pilots. Dit was erg leerzaam. Uiteindelijk resulteerde dit in een vernieuwde versie van de app.
Door de coronamaatregelen zijn we vervolgens gaan omdenken. Mensen werken namelijk veel thuis, gezondheid werd nóg belangrijker en wandelen is steeds meer een trend. Dit in combinatie met de relatief kleine inspanning van een dagelijks ommetje, deed ons beslissen om de Ommetje-app voor alle Nederlanders gratis beschikbaar te maken.
Extrinsieke motivatie
Naast intrinsieke motivatie, is ook een gezonde dosis discipline nodig om dagelijks een ommetje te maken. Daarom bevat de app motiverende factoren, zoals de hersenweetjes van Erik Scherder en de mogelijkheid om medailles te sparen. Naast deze beloningen, werkt het competitieve element erg goed als extrinsieke motivator. Gebruikers daagden elkaar uit en gingen de strijd met elkaar aan. Daardoor stegen het aantal organische downloads en het aantal ommetjes exponentieel.
Erik Scherder als autoriteit
Een andere belangrijke factor voor het succes van de app, was hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij was het gezicht van de campagne. Door hem een actieve rol te geven in de campagne en op de voorgrond te plaatsen in de media, genereerden we extra autoriteit onder de directe doelgroep. Dit bovenop de deskundigheid die de Hersenstichting sowieso al uitstraalt.
Communitybuilding
Door middel van een organische en betaalde socialmediacampagne en een tag-on op tv en radio, bouwden we aan een sterke community. Gebruikers deelden bijvoorbeeld veelvuldig tips met elkaar en lieten zien waar zij hun ommetjes maken. Daarnaast kreeg de campagne veel media-aandacht. Mede door het feit dat ambassadeur Erik Scherder in deze periode bij veel talkshows aan tafel schoof.
Al met al is het met meer dan 120.000 downloads en een retentie van 30% gelukt om Nederland te bereiken, te informeren en te activeren. Op deze manier hebben we veel mensen duurzaam in beweging gebracht.


Social Stories


@hersenstichting ☀☀ Loop een ommetje met de Ommetje-app in de zon! ☀☀ Zonlicht helpt je lichaam met het aanmaken van vitamine D. Vitamine D speelt onder andere een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. 💪


@hersenstichting Wandelen is fantastisch voor je humeur! 😄Je maakt tijdens een Ommetje namelijk het gelukshormoon serotonine aan. 🍀Een wandeling buiten is daarom ideaal om je stemming te verbeteren. ☀🌳🚶♀🌻
Hoe voel jij je na een Ommetje? 🤗
@hersenstichting Wat zijn de voordelen van het lopen van een ommetje? “Door een ommetje te lopen krijgen we meer grip op allerlei negativiteit en neemt je afweer toe.” Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder legt je in deze video uit hoe dat werkt.
Om het maken van een ommetje nog leuker te maken, hebben we de Ommetje-app gelanceerd! Meer informatie via: www.hersenstichting.nl/ommetje
Campagnes
Bekijk een van onze andere campagnes.
Rescue Room
Zapp Your Planet #zomertroep
Sheltersuit Sleep Out
NIEUWSBRIEF
Meld je aan voor onze mailing en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van andere extra’s.
We vinden je privacy belangrijk. Je kunt je ieder moment voor deze mailing uitschrijven. Check voor meer informatie onze privacyverklaring.