Else Hofland van het Nationaal Ouderenfonds

Ouderenfonds strijdt tegen eenzaamheid

Ouderenfonds strijdt tegen eenzaamheid

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende organisaties. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: Else Hofland van het Nationaal Ouderenfonds.

 

Ouder worden is een proces dat niet gestopt kan worden. De maatschappij moet daarom handvatten aanbieden om ouderen mogelijkheden en kansen te geven om oud te worden zoals zij dat zelf willen. Else Hofland is manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving bij het Ouderenfonds. Zij vertelt ons meer over de handvatten die de stichting uitreikt en welke uitdagingen het Ouderenfonds kent.

 

Belangrijkste learnings:

  • Samenwerkingen met lokale initiatieven zijn een goede optie om makkelijker verbinding te zoeken
  • Partnerships aangaan door samen met organisaties een propositie te ontwikkelen die aansluit bij hun waarden

WIE:
ELSE HOFLAND, MANAGER MARKETING, COMMUNICATIE EN FONDSENWERVING BIJ HET NATIONAAL OUDERENFONDS
MISSIE HET NATIONAAL OUDERENFONDS:
“OUDEREN KRIJGEN MOGELIJKHEDEN EN KANSEN OM OUD TE WORDEN ZOALS ZIJ DIT ZELF WILLEN.”
MEER INFORMATIE:
>> WEBSITE: HET NATIONAAL OUDERENFONDS

Niets mis met ouder worden

Else wil eerst iets duidelijk maken: er is niets mis met ouder worden. “We moeten ouderdom niet positioneren als een probleem, maar de maatschappij is niet altijd ingericht op ouderen. Het Ouderenfonds haalt drempels weg om goed oud te worden. Veel goede doelen willen zich overbodig maken maar dat kan bij ons niet. Ouderen zijn er immers altijd.”

De drie pijlers van het Ouderenfonds

Het Ouderenfonds werkt met drie pijlers: actief ouder worden, een leeftijdsvriendelijke omgeving creëren en de derde pijler is het bestrijden van eenzaamheid.

Om aan deze pijlers te voldoen, heeft het Ouderenfonds vele initiatieven. Verbinding met andere mensen zoeken is erg belangrijk. Twee initiatieven die Else benoemt is de Zilverlijn en de OldStars.

Zilverlijn voorkomt eenzaamheid

De Zilverlijn is een beldienst waarbij vrijwilligers met ouderen bellen voor een wekelijks praatje. Elke week worden honderden mensen die zich hebben opgegeven gebeld. Daardoor voelen ze zich minder eenzaam: voor acht op de tien ouderen is het wekelijkse zilverlijn-telefoontje het lichtpuntje van de week.

Walking football voor OldStars

OldStars is bedoeld om ouderen aangepaste spelvormen te bieden. “We begonnen met walking football. Mensen vonden dat eerst stom maar nu is het een groot succes. We werken daarmee ook samen met sportbonden. Sportverenigingen zijn vaak gericht op jongeren, terwijl de ouderen vergeten worden maar wel mee willen doen.”

Ouderenfonds activeert ouderen

Volgens Else is het lastiger initiatief te nemen als je ouder wordt. “Bepaalde hersenactiviteiten nemen af waardoor mensen meer hulp nodig hebben om actief te blijven. De meeste ouderen hebben een zetje nodig, en dat willen wij geven. We organiseren activiteiten of nodigen mensen uit in hun netwerk.”

‘Samen’ is het toverwoord

De uitdaging zit hem om alles samen aan te pakken. “Als landelijke organisatie zien we dat het belangrijk is om lokale initiatieven op te zetten omdat daar de netwerken ontstaan die ouderen zo hard nodig hebben.”

Old Stars

Twee soorten samenwerkingen

Else spreekt met trots over haar team. “De laatste tijd hebben we veel stappen gezet om ons nog duidelijker te positioneren. Hierdoor hebben we nieuwe partnerships gekregen en onze omzet groeit ook.”

Else ziet twee soorten samenwerkingen. Er zijn corporates die financieel bijdragen, denk aan supermarkten met statiegeldacties. Deze acties zorgen voor financiële vrijheid om veel dingen te doen. Ook hebben ze corporate partners die een inhoudelijk project willen. Zo is zorgverzekeraar Menzis een partner van het OldStars programma. Zij willen bijdragen aan het goed ouder worden en dan zijn sociale contacten en beweging belangrijk.

Juiste partner vinden is een uitdaging

Het liefst gaat het Ouderenfonds meerjarige partnerships aan. “Het is wel een uitdaging de juiste partners te vinden. We hebben twee jaar geworsteld met OldStars omdat we eerst geen juiste partner hadden. Als het initiatief eenmaal groot wordt, willen partners wel meedoen.”

Het Ouderenfonds lost dit op door een propositie met het bedrijf te ontwikkelen dat aansluit op hun waardes. “Binding is erg belangrijk voor een bedrijf. Waar zijn de raakvlakken met ons werk en onze doelgroep en hoe kan een bedrijf hieraan bijdragen?”

In haar werk houdt Else zich bezig met het weghalen van drempels, maar ze raadt iedereen aan na te denken hoe je ouder kan worden. “Ouder worden is niet perse een probleem. Je moet vooral nadenken hoe je goed ouder kunt worden en hoe je dat wil doen.”

 

Over Else

Else werkt sinds 2018 bij het Ouderenfonds. “Het is een leuke uitdaging om met niet al te veel middelen creatief om te gaan en een groot bereik te genereren. Het werk is dankbaar en tastbaar want je ziet het resultaat ook terug in je omgeving.”

 

>> Meer lezen? Eerder gingen we ook in gesprek met Annebel Schipper van KWF