Villa Pardoes bouwt netwerk van betrokken ambassadeurs
Villa Pardoes bouwt netwerk van betrokken ambassadeurs
Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende bedrijven. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: Olaf Jungerius van Villa Pardoes werft betrokken ambassadeurs.
Sinds 2000 geeft Villa Pardoes gezinnen met een ernstig, vaak levensbedreigend ziek kind tussen de 4 en 12 jaar een onvergetelijke vakantiebeleving. “We hebben maar liefst 200 vrijwilligers, met zelfs nog een wachtlijst daarvoor. Dat is geweldig”, vertelt Olaf Jungerius.
Belangrijkste learnings:
- Bouw sterke allianties waar beide partijen profijt van hebben
- Een netwerk van betrokken ambassadeurs zorgt voor landelijke dekking
De ziekte even op de achtergrond
Villa Pardoes is een vakantieverblijf, gevestigd naast attractiepark de Efteling. In de vakantievilla zitten 12 huisjes waar iedere vrijdagmiddag 12 gezinnen worden ontvangen om daar een week lang te verblijven. “Al deze gezinnen hebben een ding gemeen: ze hebben een ernstig, vaak levensbedreigend ziek kind. Wij vinden dat die gezinnen het verdienen om met z’n allen de batterij even op te laden. Met z’n allen plezier maken en die ziekte even op de achtergrond zetten.”
Villa met healing environment
Olaf begon in 2014 bij Villa Pardoes. Als een van de negen vaste personeelsleden vormt hij met twee collega’s het team fondsenwerving. Villa Pardoes bestaat uit een klein vast team, maar wordt gesteund door veel vrijwilligers. En Villa Pardoes heeft veel ambassadeurs. Wat Olaf het allermooiste vindt aan zijn werk is dat hij heel veel mensen blij kan maken. “Ik kan mijn commerciële ervaring en mijn netwerk nu inzetten voor een heel mooi goed doel. Dat geeft een extra dimensie aan het geheel.”
De missie van Villa Pardoes is om van de villa een echt ‘healing environment’ te maken: “We kunnen de mensen niet fysiek beter maken. Er zijn gelukkig een boel mooie stichtingen die zich daarvoor inzetten, naast de medische wereld. Wij kunnen wel een mentale boost geven. Niet alleen aan het zieke kind, maar aan het hele gezin.” Dit wil Villa Pardoes op een nog hoger niveau brengen en dat gaat nog verder dan dat er een prettige omgeving is. Olaf: “We kijken naar wat we in die week kunnen aanbieden aan programma, wat de gezinnen nog meer steun geeft.” Zo geeft Villa Pardoes jaarlijks 600 gezinnen een onvergetelijke vakantie-ervaring.
Villa Pardoes sluit sterke allianties
Een grote uitdaging ligt op fondsenwervend niveau. Een verblijf in Villa Pardoes is gratis, waardoor de hele exploitatiebegroting uit sponsorgeld gedekt moet worden. Ieder jaar worden de doelen behaald, maar dit gebeurt niet zomaar. Het team fondsenwerving werkt aan een constante inkomstenstroom. Olaf: “We proberen samenwerkingen aan te gaan met partijen op structurele basis, dus voor meer jaren. We kijken naar wat we samen kunnen doen. Het is geen eenrichtingsverkeer. Beide partijen moeten er profijt van hebben. Als het in de hele bedrijfsvoering draagvlak heeft, dan wordt het op een gegeven moment onderdeel van de marketing van dat bedrijf. We proberen echt allianties met betrokken partners te sluiten.”
Proactieve samenwerkingen
“Ook bedenken we programma’s voor hoe je als goed doel met corporates kan samenwerken. Deze samenwerkingen bestaan uit een activatieprogramma dat binnen een groot bedrijf wordt uitgevoerd, die echt bij het bedrijf past. Werknemers voelen zich betrokken en ons doel wordt gesteund. Zo kun je allerlei dingen verzinnen wat niet zomaar hagelschieten is, maar waar echt over nagedacht is.”
Villa Pardoes bouwt netwerk ambassadeurs
Daarnaast zijn ze bezig met het opzetten van een netwerk van betrokken sponsorambassadeurs: mensen uit het bedrijfsleven die Villa Pardoes een warm hart toedragen, zelf ook een netwerk hebben en zich actief voor de Villa willen inzetten. “Wij zitten natuurlijk in Brabant, Kaatsheuvel. Daar zijn we welbekend. Maar als je in Alkmaar of Leeuwarden de straat op gaat en vraagt of mensen Villa Pardoes kennen, dan is dat een stuk minder”, vertelt Olaf. De organisatie probeert met een netwerk van proactieve sponsorambassadeurs een landelijke dekking te krijgen.
Villa Pardoes WinterRun
Naast samenwerkingen organiseert Villa Pardoes steeds meer eigen grote evenementen. “Sinds 2 jaar hebben we in december de Villa Pardoes WinterRun, een groot sponsorloop-evenement met vorig jaar ruim 2200 deelnemers.” Ook in 2020 vond het evenement plaats. In verband met het coronavirus was het een virtuele 3e editie. Deelnemers liepen individueel afstanden 2 of 8 kilometer om geld op te halen voor de villa. “Evenementen als deze brengen prachtige resultaten”, aldus Jungerius. En het helpt bij het werven van vrijwilligers. Dat zijn er inmiddels 200. “Met zelfs nog een wachtlijst daarvoor. Dat is geweldig”, vertelt Olaf.
Over Olaf Jungerius
Olaf werkte tot 2014 in het bedrijfsleven. Alle ervaring die hij daar heeft opgedaan, zet hij nu in voor Villa Pardoes. Samen met het team lukt het ze ieder jaar de exploitatiebegroting dekkend te krijgen. Daar is hij toch wel het meest trots op.
>> Meer inspiratie opdoen? Lees ook onze andere gesprekken! Samen beter…