Stichting ALS NL wil ALS van de kaart vegen

Stichting ALS wil ALS van de kaart vegen

Better Together Agency gaat in gesprek met inspirerende organisaties. Hoe dragen zij bij aan een betere wereld? Wat kunnen we van elkaar leren op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Door kennis te delen, worden we samen beter. Deze keer: Frederique Kram van Stichting ALS Nederland.

 

Stichting ALS Nederland heeft een grote bekendheid gekregen door de spraakmakende campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’. En ook door de Ice Bucket Challenge die wereldwijd viraal ging. Door de grotere awareness voor Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) groeide ook het aantal donaties. Dat draagt aan het einddoel van de stichting: ALS van de kaart vegen.

 

Belangrijkste learnings:

  • Succesvolle acties helpen om naamsbekendheid te krijgen
  • Naast acties en challenges ook bouwen aan langdurende partnerships

 

Om ALS van de kaart te vegen is veel geld voor onderzoek nodig. Frederique Kram is Manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving bij Stichting ALS Nederland en vertelt hoe het doel bereikt wordt en waar de uitdagingen liggen: “Wij zijn een actiegerichte organisatie die voor een groot gedeelte donaties krijgt via acties en events. Daarom is het voor ons een uitdaging om vaste donateurs te werven.”

 

ALS ván de kaart vegen door acties

Stichting ALS Nederland heeft de afgelopen jaren verschillende grote successen geboekt: de ALS Ice Bucket Challenge ging viraal en met de campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ kwam de stichting uitgebreid in het nieuws. De campagne won verschillende prijzen. Er werden zelfs klachten ingediend bij de Reclame Codecommissie. Die overigens allemaal ongegrond werden verklaard.

Frederique Kram van Stichting ALS

WIE:
Frederique Kram, Manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving bij Stichting ALS in Den Haag
MISSIE STICHTING ALS NEDERLAND:
“ALS moet op de kaart worden gezet, om uiteindelijk voor altijd van de kaart te worden geveegd”
MEER INFORMATIE:
>> website: Stichting ALS Nederland

City Swim met Maxima zet ALS óp de kaart

In 2012 zwom koningin Maxima mee met de Amsterdam City Swim. Frederique vertelt: “Eigenlijk was de ziekte tot dan toe onbekend. Er zijn 1500 patiënten, waarvan er elkaar jaar vijfhonderd overlijden en er vijfhonderd bij komen. Vanuit een kleine groep betrokken mensen is de stichting ontstaan. Deze campagnes hebben voor een enorme groei gezorgd bij Stichting ALS Nederland.”

Het opgehaalde geld is nodig voor onderzoek naar de oorzaak en de genezing van ALS. Frederique: “Als je de diagnose ALS krijgt, weet je twee dingen zeker: je overlijdt en de weg ernaar toe is vreselijk omdat er elke dag spieren uitvallen. De gemiddelde levensverwachting is drie tot vijf jaar. Wij willen zoveel mogelijk geld ophalen om onderzoek te financieren maar zolang er nog geen oplossing is, investeren we ook in kwaliteit van zorg en leven.”

Achterban is niet gewend donateur te worden

De voornaamste inkomstenbronnen zijn evenementen zoals Tour de ALS, de ALS City Swim en acties zoals 0% voor ALS. Stichting ALS Nederland zoekt de transitie van actie naar vaste donateurs. Frederique: “Dat is de grootste uitdaging: vaste donateurs werven. Wij zijn een actiegerichte organisatie met een heel actieve achterban, men is het gewend dat we acties opzetten. Maar we willen ook vaste donateurs, want dat geeft continuïteit in de inkomsten.” Echter, mede door ontwikkelingen op het gebied van wetgeving is het tegenwoordig moeilijker om vaste donateurs te vinden.

Werken aan de ‘customer journey’

Stichting ALS Nederland investeert in particuliere fondsenwerving door online de dialoog aan te gaan. “We doen steeds meer online. Zo hebben we bijvoorbeeld een quizje over ALS via social media. De deelnemer voert de antwoorden in en aan het eind krijgt men de uitslag en vragen we ze het telefoonnummer achter te laten. Dat volgen we dan op met telemarketing. De conversie is hoog, dus dat werkt heel goed. En daar gaan we meer op inzetten. Ook gaan we de customer journey verbeteren met meerdere contactmomenten. Dus na aanmelding op de nieuwsbrief krijg je dan een bedankbericht. En na een tijdje ook een informatief filmpje over ALS.” Zo wordt er een veel sterkere band opgebouwd.

 

Tour du ALS

Tour du ALS

De bucketlist als een soort menukaart

Stichting ALS Nederland werkt niet samen met corporate partners, maar de stichting koppelt sponsoren aan specifieke evenementen. Frederique Kram wil deze manier van samenwerken net wat anders insteken: “We willen dat bedrijven partner worden van Stichting ALS Nederland en vanuit daar kiezen om sponsor te worden van een bepaald evenement of op een andere manier ons te steunen.  Al deze manieren om ons te steunen staan op onze bucketlist. Zo geeft het ene bedrijf geld en de ander sponsort in natura door diensten gratis aan te bieden. Of men fietst met een bedrijventeam mee met Tour du ALS en haalt zo sponsorgeld op.”

Samenwerkingen vergen zorgvuldig relatiebeheer. “Als je veel verschillende relaties hebt, moet je er zorgvuldig mee omgaan. Dat is een uitdaging, vooral wanneer je in een drukke, dynamische periode zit.”

Door corona flink minder inkomsten

Wat is het effect van corona op Stichting ALS Nederland? “We doen het nog best goed, maar de groei die we begin dit jaar zagen stabiliseert door corona. Sommige organisaties of bedrijven hebben het zelf ook zwaar. Normaal halen we zes a zeven miljoen euro op en nu zijn we blij als we dit jaar drie miljoen euro ophalen.”

 

Over Frederique 

Frederique Kram (49) werkt bijna twee jaar bij Stichting ALS Nederland. “Ik werk bij de stichting vanwege het doel. ALS is een mensonterende ziekte en ik wil me graag inzetten om het de wereld uit te krijgen.”

 

>> Meer lezen? Eerder gingen we ook in gesprek met Fedor Vriezen van De Hersenstichting en met Villa Pardoes