Appeltjes van Oranje 2019
De Appeltjes van Oranje worden ieder jaar door Koningin Máxima uitgereikt aan drie sociale projecten in Nederland en de Cariben. Projecten die verschillende groepen mensen op succesvolle wijze verbinden en die ervoor zorgen dat mensen weer meedoen in de samenleving. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een bronzen beeldje gemaakt door Prinses Beatrix.
Vrijwilligers doen mee(r)
Het thema wisselt jaarlijks. Deze editie stond in het teken van vrijwilligerswerk. Het Oranje Fonds was op zoek naar drie initiatieven die op een buitengewone manier vrijwilligers mobiliseren en enthousiast houden. De slogan was dan ook: ‘Vrijwilligers doen mee(r).’
Samenwerking
Sinds 2019 verzorgt Better Together Agency de themacampagne. Daarnaast werken we mee aan de on- en offline activatie voor de werving, selectie en beloning van de kanshebbers. In 2019 sloten we de campagne af met een ludieke pr-stunt: het Sociaalste Straatje van Nederland op Utrecht Centraal.
CAMPAGNE:
Appeltjes van Oranje 2019
IN OPDRACHT VAN:
Oranje Fonds
DIENSTEN:
strategie, marketing, creatie, activatie
PERIODE:
september 2018 – mei 2019
EXPERTISES:
strategie, socialmediamarketing, offline activatie, public relations
PARTNERS:
Grow Media, Marianne Koekoek, Remko de Waal, Caribbean Legacy, IINII
IMPACT
winnaars
kwamen tot stand via onze offline activatie.
media-aandacht
voor de Appeltjes van Oranje, het Oranje Fonds, de kanshebbers en het Sociaalste Straatje.
stemmen
geworven tijdens de Stemtiendaagse.
Aanpak
Persoonlijke benadering
Na het ontwikkelen van de themacampagne voor de Appeltjes van Oranje, gingen we aan de slag met de werving van deelnemers. Via een on- en offline strategie kwamen we in contact met sociale projecten. Middels een persoonlijke benadering motiveerden we de organisatoren om hun initiatief aan te melden voor deze prijs.
Toolkits
Uiteindelijk bleven er veertig sociale projecten over. Begin januari 2019 kon het Nederlandse publiek stemmen op hun favoriet. Alle kanshebbers ontvingen een gepersonaliseerde toolkit om tijdens deze Stemtiendaagse campagne te voeren. Daarnaast wierven we stemmen met een advertentiestrategie op social media.
Het Sociaalste Straatje
Om de twaalf finalisten extra in de spotlight te zetten, bedachten en creëerden we het Sociaalste Straatje van Nederland. In deze straat in Hoog Catharijne in Utrecht hingen quotes en foto’s van de projecten gemaakt door Remko de Waal. Zo hoopten we voorbijgangers te inspireren om ook iets te doen voor een ander.
“Waar Better Together Agency in uitblinkt is dat ze denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Ze zijn heel flexibel en gaan tot het uiterste om dingen voor elkaar te krijgen.”
Nerina Vilchez,
Adviseur Publiciteit en Social Media, Oranje Fonds
Social Stories
@oranjefonds De inschrijvingen voor de Appeltjes van Oranje 2019 zijn geopend! Dit jaar is het thema Vrijwilligers doen mee(r)! en staan de prijzen in het teken van mensen die op een buitengewone manier vrijwilligers mobiliseren en enthousiast houden. Herken jij je hierin? Je kunt je tot en met 11 november aanmelden via oranjefonds.nl/appeltjes
@oranjefonds Vanaf vandaag kun jij meebepalen wie dit jaar een Appeltje van Oranje wint! Stem op jouw favoriet en laat zo weten wat jij belangrijk vindt en welke oplossingen jij ziet voor maatschappelijke problemen. Stem nu via http://stem.oranjefonds.nl/
@oranjefonds Hier word je blij van! De drie winnaars van de Appeltjes van Oranje 2019, Stichting Met je hart, Stichting ElanArt en Taal Doet Meer kregen donderdag hun prijs uit handen van Koningin Máxima. Bekijk hier een terugblik op deze mooie dag.
Campagnes
Bekijk een van onze andere campagnes.
NIEUWSBRIEF
Meld je aan voor onze mailing en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van andere extra’s.
We vinden je privacy belangrijk. Je kunt je ieder moment voor deze mailing uitschrijven. Check voor meer informatie onze privacyverklaring.