A Bloody Important Message

Menstruatie is wereldwijd nog steeds een belangrijke oorzaak voor ongelijke kansen. Om hier verandering in te brengen, bedachten we samen met Simavi de campagne A Bloody Important Message. Met de pay-off ‘Ongesteld = ongelijk!’, een petitie en de allereerste Tamponnerie on Tour zetten we menstruatiearmoede op de kaart. 

 

A Bloody Important Message

Vrouwen en meisjes hebben wereldwijd te maken met beperkingen en uitsluiting rondom menstruatie als gevolg van gebrek aan informatie, stigmatisering, beperkte beschikbaarheid van of toegang tot schone hulpmiddelen en gebrekkige sanitaire voorzieningen. Zo mist één op de vijf meisjes in India school vanwege haar menstruatie. En zelfs in Nederland heeft 9% van de meisjes en vrouwen tussen de 12 en 25 jaar te weinig geld voor maandverband of tampons.

Hoe zorg je dat de regering zich gaat inzetten om die menstruele hygiëne en gezondheid wereldwijd te bevorderen? Door het probleem op de politieke agenda te krijgen. Daarom was het doel van de campagne om zoveel mogelijk handtekeningen onder onze petitie te krijgen: a bloody important message.

 

De website van de Bloody Important Message

De petitiewebsite

 

Leadgeneratie

Verder had Simavi als wens om meer leads te verzamelen onder de doelgroep vrouwelijke kosmopolieten en postmaterialisten. Mensen die de petitie ondertekenden, kregen dus de mogelijkheid om zich ook aan te melden voor de nieuwsbrief of om eenmalig nagebeld te worden door de organisatie.

 

Een aangenomen motie

Met meer dan 14.200 handtekeningen kwam de aanpak van menstruatiearmoede op de politieke agenda. Op 9 november 2021 overhandigde Simavi een extra grote Bloody Important Box – gevuld met alle handtekeningen – aan de leden van de Tweede Kamercommissie. En met succes: Marieke Koekkoek (Volt) en Chris Stoffer (SGP) dienden vervolgens een motie in die op 7 december werd aangenomen! Het kabinet zal zich inspannen om menstruele gezondheid te bevorderen.

 

De Tweede Kamer met de Bloody Imporant Boxen

Kamerleden Jan Klink, Alexander Hammelburg, Tom van der Lee, Marieke Koekkoek en Chris Stoffer nemen de handtekeningen in ontvangst namens de commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

 

On- en offline activatie

Om zoveel mogelijk mensen te activeren, vond onze campagne op verschillende kanalen plaats. Middels betaalde en organische content is de bloody important message verspreid. Hiervoor schreef Amara van der Elst, spoken word artist en bekend van 5 mei, een gedicht. En Sioejeng Tsao, illustrator en activist, maakte de illustraties.

Daarnaast werd deze crossmediale campagne versterkt met meerdere offline activaties. Zo gingen we langs verschillende steden met de allereerste Tamponnerie on Tour om het onderwerp menstruatie op de kaart te zetten. Hier gingen we het gesprek aan met voorbijgangers en vroegen we mensen de petitie te tekenen. Ook deelden we de Bloody Important Box uit. Dit is een customized box gevuld met tampons en maandverband.

Verder hebben we vele toiletten van bedrijven voorzien van zo’n box en stuurden we deze naar influencers. Zij deelden dit vervolgens weer op social media.

CAMPAGNE:

A Bloody Important Message

IN OPDRACHT VAN:

Simavi

DIENSTEN:

strategie, concept, marketing, creatie, activatie

PERIODE:

mei t/m augustus 2021

EXPERTISES:

strategie, concept, research, contentmarketing, online marketing, socialmediamarketing, infuencermarketing, communicatie, public relations, productie, on- en offline activatie, promotieteam

PARTNERS:

Seeyousioe, Amara van der Elst, Keiretsu Europe en Holbox

Het busje van de Tamponnerie on Tour
Het busje van de Tamponnerie on Tour

 IMPACT

14.220

handtekeningen

binnen 2,5 maand.

Motie

over menstruele gezondheid

aangenomen door de Tweede Kamer.

16

betrokken

influencers die onze boodschap verspreidden.

3.994

telefonische

leads.

1.500

nieuwe

nieuwsbriefabonnees voor Simavi.

Influencers delen de bloody important message
Influencers delen de bloody important message

 Social Stories

@simavinl Een bloody important message, vandaag op Wereld Menstruatiedag.

Het is een mensenrecht om je menstruatie te kunnen managen met voldoende kennis, veiligheid, waardigheid en zonder stigma.

Maar menstruatie is wereldwijd nog steeds een belangrijke oorzaak voor ongelijke kansen. Zelfs in Nederland! Even serieus: het is toch niet normaal dat een compleet natuurlijke lichaamsfunctie je direct op achterstand zet?

Ongesteld = ongelijk! Daarom hebben we 15.000 handtekeningen nodig.

Kom op voor de rechten van álle mensen die menstrueren en zet dit op de politieke agenda. Teken de petitie via simavi.nl/bloodyimportant of via de link in bio! ✊

#bloodyimportant

A Bloody Important Box Simavi

@simavinl Dit is onze Bloody Important Box, waarmee we willen laten zien dat het anders moet én kan. ✊

Want bijna 9% van de meisjes en jonge vrouwen tussen de 12 en 25 jaar in Nederland heeft weleens te weinig geld voor menstruatieproducten. Ongesteld = ongelijk.

Daarom bevatten deze boxen, met gave designs van @seeyousioe, menstruele producten. Tijdens een speciale tour op donderdag 15 en vrijdag 16 juli zullen we ze verspreiden door Nederland. Dit om de bewustwording rondom menstruatie-armoede te vergroten.

Benieuwd wat we precies gaan doen? Houd onze socials dan goed in de gaten!

#bloodyimportant #bloodyimportantbox

@simavinl Wauw, 14.220 handtekeningen voor onze bloody important message. Dank voor jullie steun! 🧡💙

Deze gaan we na het reces aanbieden aan de Tweede Kamer. Daarbij doen we een dringend verzoek voor gendergelijkheid en de aanpak van menstruatie-armoede.

Samen doorbreken we het verschil in kansen. ✊

Dank je wel!

#bloodyimportant

NIEUWSBRIEF

Blijf maandelijks op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van fondsenwerving, creatieve campagnes en marketing in de charitatieve en mvo-wereld. Meld je aan!