ALLES = politiek

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 stemde een derde van de jongeren van 18 t/m 24 jaar niet. Daarom haalde Better Together Agency een aantal jongerenorganisaties bij elkaar om een plan te maken. Om samen het probleem aan te pakken. In samenwerking met de Nationale Jeugdraad (NJR) rolde daar de campagne ALLES = politiek uit.

 

ALLES IS POLITIEK

Hoe krijg je jongeren naar de stembus? Door ze te laten inzien dat alles waar zij in hun levensfase mee te maken hebben, bepaald wordt door de politiek. Bijvoorbeeld het feit dat er geen basisbeurs meer is, het klimaatprobleem, arbeidsdiscriminatie, het coronabeleid, woningnood en dat je als 16-jarige minder verdient dan een 21-jarige. Daarom ontwikkelden we de activatiecampagne ALLES = politiek met als landingspagina watvindjijbelangrijk.org.

 

Brainstorm met jongerenorganisaties

Voorafgaan aan de samenwerking met NJR bracht Better Together Agency de belangrijkste jongerenorganisaties bijeen. Dit met als doel om de krachten te bundelen. Want vooral samen kunnen we hier iets aan doen en meer impact maken.

Uiteindelijk hielden we meerdere brainstorms en kennisdeelsessies met onder meer Young Impact, Spotify, NPO3, NPO 3FM, FunX, de MBO Raad, LAKS, LSVb, JOB, NJR en Club Next. Allemaal partijen die de urgentie van een hoge opkomst onder jongeren erkenden.

Naast onze campagne ALLES = politiek, zijn er door andere organisaties ook initiatieven opgezet. En met succes. Alle projecten bij elkaar hadden echt impact. Ten opzichte van 2017 is de opkomst van jongeren bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 met 13% verhoogd. Een record! Nooit eerder kwamen zoveel jongeren naar de stembus in Nederland.

 

Socialmedia-afbeeldingen ALLES = politiek

Socialmedia-afbeeldingen ALLES = politiek

CAMPAGNE:

ALLES = politiek

IN OPDRACHT VAN:

NJR (Nationale Jeugdraad)

DIENSTEN:

strategie, creatie, media, activatie

PERIODE:

februari – maart 2021

EXPERTISES:

strategie, concept, research, online marketing, socialmediamarketing, communicatie, public relations, on- en offline activatie

PARTNERS:

NJR, Club Next

 IMPACT

80%

opkomst

onder jongeren van 18 t/m 24 jaar.

13%

meer opkomst

onder jongeren dan de tijdens Tweede Kamerverkiezingen in 2017.

Aandacht

in o.a.

Hart van Nederland.

 AANPAK

Lage stemopkomst

Een derde van de jongeren stemde in 2017 niet. Dat zijn een half miljoen stemmen. Daarmee laten jongeren extreem veel macht liggen. En dat terwijl de politiek juist zoveel impact heeft op hun leven. Daarom zijn we gaan nadenken over een manier om jongeren te activeren in 2021 wel te gaan stemmen.  

 

Oplossing: ALLES = politiek

Met de bewustwordingscampagne ALLES = politiek hoopten we jongeren in te laten zien dat de politiek onwijs veel invloed heeft op hun dagelijkse leven. Samen met NJR en Club Next maakten we een lijst van de twaalf onderwerpen die jongeren het belangrijkste vinden. 

Aan jongeren stelden we de vraag: ‘Wat vind jij belangrijk?’ Daarbij stuurden we ze naar de toepasselijke landingspagina watvindjijbelangrijk.org. Met behulp van de Jongerenkieswijzer, de serie Podcast Kieswijzer en socialmediacontent legden we jongeren uit wat de politiek betekent voor hun leven. Werkloosheid, de pil en te hoge huren? Je raadt het al: ALLES = politiek. 

Daarnaast was er een uitgebreide toolkit beschikbaar. Hierin vonden jongenorganisaties die we benaderden berichten, posters, etc. om te gebruiken voor het verspreiden van de boodschap. Naast de pr-aandacht, genereerden we zo een groot bereik. 

 

13% hogere opkomst

Tijdens de verkiezingen in 2021 kleurden opvallend veel jongen hun stembiljet rood. Mede dankzij onze campagne ALLES = politiek nam de opkomst volgens Ipsos onder jongeren met 13% toe. 80% van de 18 t/m 24-jarigen liet hun stem horen.

Posters van ALLES = politiek
Posters van ALLES = politiek

 Social Stories

Social post ALLES = politiek op Better Together Agency

@bettertogetheragency ALLES = politiek. Van je opleiding gekickt of torenhoge studieschuld? Politiek. Avondklok? Scholen dicht? Betalen voor anticonceptie? Je raadt het al: ook dat is politiek.⁠

Daarom is het belangrijk dat alle jongeren hun stem uitbrengen. Een derde doet dat nu namelijk niet en daarmee laten ze ontzettend veel macht liggen! 🤯

In samenwerking met de @njr.nl en @club.next verzoeken we jongeren om voor zichzelf op te komen met de campagne ‘ALLES = politiek’. Aankomende drie weken proberen we zoveel mogelijk jongeren te inspireren en na te laten denken over de vraag: wat vind jij belangrijk?

Zo hopen we het aantal 18 t/m 24-jarige stemmers te verhogen bij de verkiezingen op 17 maart. 🏛️

Meer informatie over de campagne vind je op watvindjijbelangrijk.org of via de #linkinbio.

#allesispolitiek #watvindjijbelangrijk #njr #nederlandseverkiezingen #stemmen #politiek #tweedekamer #17maart #stemwijzer #kieswijzer

Social post ALLES = politiek op Better Together Agency

@bettertogetheragency Vind jij het ook belangrijk dat meer jongeren hun stem laten horen op 17 maart en steun jij de campagne ALLES = politiek?

Laat dit dan zien met de banners, posters, story templates, logo’s, headers, etc. uit de toolkit van de campagne! 🧰

Bekijk de toolkit van ALLES = politiek via de #linkinbio. 📲

#allesispolitiek #watvindjijbelangrijk #njr #nederlandseverkiezingen #stemmen #politiek #17maart #stemwijzer #kieswijzer #toolkit

Social post ALLES = politiek op Better Together Agency

@bettertogetheragency ALLES = politiek spoort jongeren aan om te stemmen op 17 maart. Maar dan moeten ze wel eerst weten op wíé ze willen stemmen!

Daarom vind je op watvindjijbelangrijk.org de Jongerenkieswijzer. Zo komen jongeren erachter welke partijen hun mening delen. 💭

Weet jij of een jongere in jouw omgeving nog niet op welke partij jij of diegene moet stemmen? Vul de kieswijzer dan in of deel hem! 📝

#allesispolitiek #watvindjijbelangrijk #njr #nederlandseverkiezingen #tweedekamerverkiezingen #stemmen #politiek #tweedekamer #17maart #stemwijzer #kieswijzer #jongerenkieswijzer

 Campagnes

Bekijk een van onze andere campagnes.

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze mailing en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van andere extra’s.




    We vinden je privacy belangrijk. Je kunt je ieder moment voor deze mailing uitschrijven. Check voor meer informatie onze privacyverklaring.