#mijnhartkloptvoor

Een aangeboren hartafwijking is de meest voorkomende doodsoorzaak bij kinderen onder de 15 jaar. Kinderen met deze aandoening noemen we ‘hartekinderen’. De ziekte heeft veel impact op deze kinderen én op hun ouders. Steun en hulp van naasten is daarom ongelooflijk belangrijk. Om deze naasten te bedanken, én om meer bekendheid te genereren, bedachten we in opdracht van Stichting Hartekind de campagne #mijnhartkloptvoor. 

 

Doel: landelijke naamsbekendheid voor Stichting Hartekind

In Nederland zijn er zo’n 25.000 kinderen en volwassen met een aangeboren hartafwijking. Daarvan overlijden jaarlijks ongeveer 150 kinderen. Dat is het meest verschrikkelijke dat je als ouder kunt meemaken. Daarom zet Stichting Hartekind zich iedere dag in om dit getal niet toe te laten nemen. En daar is geld voor nodig.

De stichting is altijd op zoek naar nieuwe donateurs en leden. Landelijke naamsbekendheid van de Stichting Hartekind helpt donateurs te werven. Daarvoor schakelde Stichting Hartekind de hulp van Better Together Agency in.

 

De campagne #mijnhartkloptvoor

We ontwikkelden de campagne met de hashtag #mijnhartkloptvoor. Door het delen van deze hashtag en het taggen van personen spraken hartekinderen en/of ouders hun dank uit. Zo bedankten zij iedereen die voor hen klaar staat of heeft gestaan. Vanuit de achterban van Hartekind is de hashtag #mijnhartkloptvoor massaal gedeeld. En zo ontstond een zwaan-kleef-aan effect.

 

#mijnhartkloptvoor

Social content van de #mijnhartkloptvoor campagne

CAMPAGNE:

#mijnhartkloptvoor

IN OPDRACHT VAN:

Stichting Hartekind

DIENSTEN:

creatie, digital, marketing, activatie, pr

PERIODE:

januari t/m februari 2021

EXPERTISES:

strategie, concept, research, contentmarketing, online marketing, socialmediamarketing

PARTNERS:

The Yellow Web, Smalltallkfilms

 IMPACT

765.000

kijkers

tijdens uitzending Eva Jinek waar Ruben Nicolai mocht vertellen over de campagne.

Pr

tijdens

primetime.

290.000

bereik

via social media.

 AANPAK

Probleem

Stichting Hartekind was nog niet heel bekend terwijl er ruim 25.000 hartekinderen zijn. Zij ondergaan vlak na hun geboorte vaak een of meerdere levensreddende operaties. Dat is een ingrijpende ervaring voor kind en gezin. En in het verdere leven ervaren zij velen beperkingen. Bijvoorbeeld door hartfalen, hartritmestoornissen en/of opgelopen hersenschade. Ook is de levensverwachting over het algemeen korter. Kortom, een aangeboren hartafwijking zet het leven van hartekinderen en hun ouders op de kop. Daarom is steun en hulp van naasten ongelooflijk belangrijk. En een grotere naamsbekendheid zorgt voor begrip en helpt bij het vinden van donaties voor onderzoek.

 

Campagne #mijnhartkloptvoor met ‘employee-advocacy’ als middel

We kozen voor het inzetten van de eigen achterban. Elk hartekind en het gezin heeft een eigen heftig verhaal. Via een laagdrempelige activatie werkten we via social awareness toe naar een groot pr-moment. De ‘spread the word’ via de zogenaamde ‘employee-advocacy’ is vaak een goede kickstarter voor het verkrijgen van de juiste aandacht. Via de hashtag #mijnhartkloptvoor activeerden we zeer laagdrempelig zoveel mogelijk betrokkenen. We riepen op om via Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn de mensen te danken en ze te taggen: familie, buren, vrienden, artsen, zorgverleners, etc. Daarnaast bedankte de stichting ook weer iedereen die gebruik maakte van de hashtag. Uiteindelijk zorgde deze social zwaan-kleef-aan-strategie voor een groter bereik van Stichting Hartekind. Ruim 290.000 mensen zijn bereikt via de socials.

 

Storytelling met hulp van Ruben Nicolai

We riepen mensen ook op om hun verhaal in te sturen via de website. Ruben Nicolai is ambassadeur van Stichting Hartekind. Van de drie meest hartverwarmende verhalen is door Smalltallkfilms videocontent gemaakt: Ruben Nicolai bezocht de verhalenvertellers met zijn camerateam. De video’s zijn verspreid via de relevante kanalen. Het in beeld brengen van deze verhalen zorgde voor extra impact. Ambassadeur Nicolai mocht uiteindelijk over deze video’s vertellen bij Jinek.

#mijnhartkloptvoor

 Social Stories

#mijnhartkloptvoor dokter Talsma

@stichtinghartekind @simondukic (27) is geboren met een coarctatio aortae, een vernauwing in de grote lichaamsslagader. Gelukkig kan hij er nu supergoed mee leven, maar dat heeft hij wel te danken aan een aantal artsen, waaronder Melle Talsma. 🩺

“#mijnhartkloptvoor Melle Talsma, kindercardioloog bij @umcgroningen en een warme persoonlijkheid. […]

#mijnhartkloptvoor

@stichtinghartekind Wauw! We zien steeds meer bedankjes onder #mijnhartkloptvoor binnenkomen. ❤️

Waaronder die van @icegirl87. Haar hart klopt voor Margreet Bink-Boelkens, Melle Talsma, Elke Hoendermis, Tjark Ebels en alle mensen van @verpleegkundeumcg die haar door de jaren heen in @umcgroningen hebben verzorgd. Zonder hen had ze niet het leven gehad wat ze nu heeft. […]

#mijnhartkloptvoor

@stichtinghartekind Twee jaar geleden overleed hartekindje Anyk. In die tijd, en ook daarna, stonden er veel mensen klaar voor moeder Marjolein (@jijwondervanmij). Met #mijnhartkloptvoor bedankt ze hen in een drietal mooie berichten. Eén daarvan is voor zus Annemarie, die op de foto staat: […]

 Campagnes

Bekijk een van onze andere campagnes.

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze mailing en blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van andere extra’s.




    We vinden je privacy belangrijk. Je kunt je ieder moment voor deze mailing uitschrijven. Check voor meer informatie onze privacyverklaring.