Collecteweek van de Hersenstichting

Voor de collecteweek van de Hersenstichting ontwikkelde Better Together Agency een digitale collecte ín de Ommetje-app.

 

Collecteweek via de Ommetje-app

De Hersenstichting gaf bij ons aan dat de collectanten door corona dit jaar niet fysiek langs de deuren konden. Daarom werd overgestapt naar een collecte die enkel online plaatsvond. Aan ons vroeg de Hersenstichting om binnen de set aan middelen die vanuit de Hersenstichting werden ingezet ook te helpen met het activeren van de Ommetje-wandelaars.

Om die reden bedachten we samen met de Hersenstichting een plan om de zogenaamde ‘in-app’ collectebus te ontwikkelen en de honderdduizenden wandelaars te attenderen op de collecte.

 

Collecteweek en kracht van de community

Samen met de Hersenstichting lukte het ons om in een jaar tijd een enorme wandelcommunity op te bouwen. Onze vraag was: ‘Kunnen we deze community ook mobiliseren om een bijdrage te leveren aan broodnodig hersenonderzoek?’

Het antwoord is: ja. Het is ons gelukt. Hieronder leggen we de aanpak uit.

Printscreen tussenstand Ommetje

De ranglijst van een Ommetje-team waar al een aantal Collectant en Donateur badges zijn gescoord

CAMPAGNE:

collecteweek van de Hersenstichting

IN OPDRACHT VAN:

Hersenstichting

DIENSTEN:

strategie, concept, marketing, creatie

PERIODE:

januari t/m februari 2021

EXPERTISES:

strategie, concept, research, contentmarketing, online marketing, socialmediamarketing, communitymanagement, apps, websites, mobile marketing

PARTNERS:

CanvasHeroes, SimSalaBim

 IMPACT

Meer dan

€ 480.000

aan donaties via de Ommetje-app.

1/4e deel

van totale opbrengst

opgehaald met Ommetje-app.

 AANPAK

Collecteweek met inzet wandelcommunity

Al sinds de eerste uitrol van de Ommetje-app zijn we bezig met het bouwen van de community van wandelaars. Van individuen tot vriendengroepen en van kleine teams tot hele bedrijven. Deze community voeden we met de hersenweetjes van Erik Scherder. Ook houden we de wandelaars actief door de inzet van gamification-elementen.

Dat doen we heel gedoseerd, want met een zorgvuldig opgebouwde community moet je ook zorgvuldig omgaan. Daarnaast: áls je eenmaal een warme community hebt gebouwd, dan kun je met de juiste trigger veel enthousiasme verwachten. Dat is exact conform onze impactformule.

 

In-app collectebus en gamification

We speelden in op de ervaring die Ommetje-gebruikers al hebben. Door vanuit de app te doneren aan de Hersenstichting óf door een eigen collectebus aan te maken, kon men een tweetal exclusieve badges verdienen: de Donateur en Collectant badges. Naast deze tijdelijke medailles, waren er extra punten te scoren.

 

Activatiecampagne wandelaars

We hebben verschillende activatiemethodes ingezet:

  • Organische content voor de Facebook en Instagram van de Hersenstichting. 
  • Advertenties op Facebook en Instagram, getarget op gebruikers van de Ommetje-app. Hiervoor gebruikten we o.a. video’s van Erik Scherder. Als autoriteit riep hij op een online collectebus aan te maken of te doneren.
  • E-mailmarketing: via nieuwsbrieven legden we uit hoe de badges te verdienen waren. Ook deelden we verhalen van Ommetje-gebruikers die al meededen aan de collecte.
  • Overlays in de app: gebruikers van de app werden via speciale meldingen geattendeerd op de collecteweek.

 

Collecteweek storytelling

Om de Collecteweek goed onder de aandacht te brengen en de community op de juiste wijze te activeren, hebben we elementen van het ‘hero’s journey model’ ingezet. Daarbij wordt de content opgedeeld in verschillende fases: introductie, mentor, actie, helden en elixer. 

De kracht van een sterke community is enorm waardevol. Door de juiste incentive te bieden ontstaat een zwaan-kleef-aan-effect. Actieve gebruikers worden daarbij ambassadeur van de actie en nemen weer mensen op sleeptouw. De meest actieve gebruikers, de echte ambassadeurs, verdienen vervolgens de beste aandacht. Hen zetten we echt op het podium.

Campagnebeeld van de collecteweek van de Hersenstichting
Campagnebeeld van de Ommetje-app tijdens de collecteweek

 Social Stories

Facebook post Ommetje: help mee iedereens hersenen gezond te houden

@hersenstichting Meer dan 381.000 mensen lopen dankzij de app elke dag een Ommetje. 🚶‍♂️👏
Een dagelijks Ommetje draagt bij aan een betere fysieke en mentale gezondheid. Dat is belangrijk, want hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden.
Help mee iedereen zijn hersenen gezond te houden! 🧠 Doneer of collecteer en maak baanbrekend onderzoek naar hersenaandoeningen mogelijk.
Maak jij iedere dag een Ommetje?

Ommetje post Donateur en Collectant badge

@hersenstichting Vandaag is je laatste kans om de Collectant en Donateur badges en 15 XP punten te verdienen in de Ommetje-app! 🏅
Doneer of collecteer via de app en wordt beloond! 🥳 Met jouw hulp maken we samen baanbrekend onderzoek naar hersenaandoeningen mogelijk.
Heb jij de badges al?

Ommetje User Generated Content Shahin

@hersenstichting Een Ommetje-reeks van 239 dagen terwijl je tussendoor ook nog een herseninfarct hebt gehad, dan ben je de medailles wel echt waardig. Dit is het verhaal van Shahin (64). Een Ommetje-gebruiker die collecteert voor de Hersenstichting. … [Lees Shahins hele verhaal]

NIEUWSBRIEF

Blijf maandelijks op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van fondsenwerving, creatieve campagnes en marketing in de charitatieve en mvo-wereld. Meld je aan!