Feelgood Vuurwerk 2021
Feelgood Vuurwerk is een sympathiek, virtueel alternatief voor traditioneel consumentenvuurwerk. Een duurzaam initiatief met wereldwijde missie en 100% feelgood-garantie! Met het kopen, geven of delen van een virtueel vuurwerkpakket steunen mensen een goed doel. In 2021 was dit Sheltersuit Foundation. Daarnaast vergroten de kopers op een positieve manier de bewustwording rond de negatieve effecten van traditioneel vuurwerk. Better Together Agency werkt samen met de partners aan de digitale transitie van vuurwerk. Met als klap op de vuurpijl een bijzondere LinkedIn-campagne en acht awards!
Feelgood Vuurwerk speelt in op de actualiteit
Jaarlijks geven Nederlanders ongeveer zeventig miljoen euro uit aan vuurwerk. En ieder jaar zorgt dit consumentenvuurwerk voor ongelukken en aanzienlijke schade aan dieren, natuur en het milieu. Daarnaast slapen in dezelfde periode dat heel Nederland in de ban is van vuurwerk zo’n 150 miljoen mensen wereldwijd in de kou.
Afgelopen jaarwisseling gold er echter een vuurwerkverbod in Nederland om de zorg te ontlasten. De ziekenhuizen lagen vol met coronapatiënten. Maar voor veel mensen hoort vuurwerk bij de jaarwisseling. Voor ons was dit een kans om Nederland van een sympathiek en veilig alternatief te voorzien waar echt iedereen blij van wordt.
Samen met The X en Wink hebben we, onder de noemer Stichting Wereldverbeteraars, om die redenen Feelgood Vuurwerk bedacht. AR-vuurwerkpakketten en NFTnT’s om daklozen te helpen.
Viral op Linkedin
Hoe val je het meest op ondanks allerlei restricties op de social platforms? Door mensen te vragen zelf ‘vuurwerkverkoper’ te worden. Symbolisch uiteraard. Maar daardoor hebben velen hun LinkedIn-profiel aangepast en zagen alle connecties dat ze een bijzonder nieuwe, tijdelijke baan hadden: ze werden vuurwerkverkoper.
Opvallende LinkedIn-profielen
Eind december 2021 hadden honderden LinkedIn-members tijdelijk een nieuwe baan. Ze werden vuurwerkverkopers. Honderdduizenden uit hun netwerk zagen dat. Ja, dat viel dus op, temeer omdat er een vuurwerkverbod gold in Nederland. Hoe zat dat? Wel, deze carrièretijgers wijzigden hun functietitel niet zomaar. Als symbolisch vuurwerkverkoper sloten ze zich aan bij een beweging om geld op te halen voor Sheltersuit Foundation. Ze verkochten en promootten Feelgood Vuurwerk – een virtueel alternatief voor traditioneel vuurwerk.
CAMPAGNE:
Feelgood Vuurwerk
VOOR:
DIENSTEN:
strategie, concept, marketing, creatie, eigen acties
PERIODE:
december 2021
EXPERTISES:
strategie, concept, contentmarketing, online marketing, socialmediamarketing, infuencermarketing, communicatie, public relations, mediaconcepten
PARTNERS:
CREATIVE ARTISTS:
Sander Pappot – Zender
Tom de Regt & team: PostNeon, Micky Cohen, Azul Demonte
Nouchka Huijg & team van alt8: Oygar Erdal, Karlijn den Hoedt, Omri Bigetz
IMPACT
In 5 dagen tijd:
voor
Sheltersuit Foundation voor de productie van 119 Sheltersuits.
verkochte
virtuele vuurwerkpakketten door 1.769 kopers.
aan
totaal potentieel bereik.
aan
pr-waarde.
publicaties
in relevante media.
aan
potentieel mediabereik.
aan
socialmediabereik.
aan
out of home bereik.
views
voor de NFTnT-veiling.
AANPAK
Campagne van A tot Z
Om geld op te halen voor Sheltersuit Foundation en daarmee daklozen te helpen, ontwikkelden we in drie weken tijd een visuele identiteit, een crossmediale campagne, vijf AR-vuurwerkpakketten, een online platform met webshop en een pop-up studio in Amsterdam. In de studio werden bekende Nederlanders uitgenodigd om content te creëren voor de campagne.
Augmented reality
Wat Feelgood Vuurwerk zo uniek maakt, is de inzet van augmented reality: het vuurwerk is alleen ‘af te steken’ via de telefoon, maar wel echt zichtbaar in de omgeving van de gebruiker. Hiermee verander je je straat of huis in een AR-vuurwerkspektakel. In samenwerking met Amsterdamse designers en 3D-artiesten ontwikkelden we een vijftal pakketten van dit digitale vuurwerk met ludieke namen: Friendly Fire, Knaldrang, Magix Box, Satan’s Fart en Dragon’s Breath.
Ludieke campagne op LinkedIn
Om de pakketten van Feelgood Vuurwerk te promoten, maakten we gebruik van een socialmediacampagne op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Daarbij moesten we het doen met het organische bereik. Alle advertenties die over vuurwerk gaan of eruit ziet als vuurwerk, worden namelijk geblokkeerd door het algoritme van deze socialmediakanalen.
Maar doordat Feelgood Vuurwerk een nieuwe campagne was, hadden we nog geen grote volgersdatabase. Om dit te omzeilen, bedachten we een ludieke campagne voor LinkedIn. We vroegen carrièretijgers om voor Feelgood Vuurwerk te komen ‘werken’ door hun functietitel aan te passen naar ‘vuurwerkverkoper’. Nadat de eerste mensen dit hadden gedaan, ontstond er een sneeuwbaleffect. Binnen twee dagen hadden meer dan 200 mensen hun functie aangepast. Via ons groeiende netwerk van vuurwerkverkopers kregen we gratis billboards aangeboden. En bekende Nederlanders zoals Najib Amhali en Femke Halsema deelden onze boodschap.
NFTnT’s van Feelgood Vuurwerk
Als laatste element was er op 31 december 2021 de allereerste veiling van NFTnT’s van virtueel vuurwerk ter wereld. Dit soort NFTnT’s waren niet eerder te koop. Unieke animaties, stills en elementen van het vuurwerk. Ook het geld dat we hiermee ophaalden ging naar Sheltersuit Foundation.
Social Stories
@feelgoodvuurwerk Van Feelgood Vuurwerk krijg je vlinders in je buik, fonteinen van liefde en voetzoekers die recht op je hart af gaan. Ons versiervuurwerk zet jou in vuur en vlam. Alsof onze pijlen door cupido zelf gesmeed zijn. Heb jij jouw pijltje al in huis? Voor jezelf of om weg te geven aan de liefde van je leven? #allyouneedislove #feelgoodvuurwerk #sheltersuit #liefde
@feelgoodvuurwerk BREAKING: Vanaf vandaag ‘geopend’ voor toevallige passanten en andere geïnteresseerden. Onze eigen Feelgood Vuurwerk SCAN-shop. BAM!!! Dat betekent dat je op de Prinsengracht 234 te Amsterdam 24/7 terecht kan voor een unieke click & collect combinatie van onze Feelgood Vuurwerkpakketten! Ben je toe aan een ommetje. Loop dan langs en deel jouw vlammende Feelgood-foto op socials. #feelgoodvuurwerk #ommetje #sheltersuit
@feelgoodvuurwerk BAM!💥 @ericcorton : ‘De volledige opbrengst van Feelgood Vuurwerk gaat namelijk naar @sheltersuit. Dus scannen, steunen, je hebt vuurwerk én je doet er iets heel erg zinnigs mee.’ ❤
Campagnes
Bekijk een van onze andere campagnes.
NIEUWSBRIEF
Blijf maandelijks op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van fondsenwerving, creatieve campagnes en marketing in de charitatieve en mvo-wereld. Meld je aan!