Leer van impactmakers in de Better Together Podcast
Leer van impactmakers in de Better Together Podcast
In de Better Together Podcast gaat Micha van Hoorn in gesprek met spraakmakende gasten uit de wereld van goede doelen, social enterprises en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Wat werkt wel, wat werkt niet, wat zijn de ambities en hoe kun jij als luisteraar helpen? Zo gaan we samen op zoek naar het verschil tussen bereik en impact.
Van goede doelen die vertellen over de manier waarop zij fondsenwerven tot coporates en social enterprises die hun commerciële doelen combineren met mvo. Alles komt voorbij in de Better Together Podcast. We geven inzicht in de manier waarop jij als bedrijf maatschappelijke impact kan maken. Hoe pakken de gasten dit aan? Wat is de meerwaarde? En kan je dit ook toepassen op de werkwijze en doelstellingen van jouw bedrijf?
Klaar om impact te maken? Check dan de afleveringen van seizoen 1 én 2:
- S2E5 – Floor van Uhm en Bertus Tulleners van Issue Killers
- S2E4 – Janouk Kelderman over duurzaamheid en het klimaat
- S2E3 – Hein Noortman en Pieter Roelfsema van het Nederlands Herseninstituut en de Stichting Vrienden van het Herseninstituut
- S2E2 – Joost Esser van Plant B
- S2E1 – Fernando van der Brug van Simavi
- S1E9 – Dominque Simons van Adyen
- S1E8 – Rob Janssen van 3FM Serious Request
- S1E7 – Mark Kulsdom en Floortje Rasenberg van de Dutch Weed Burger
- S1E6 – Michiel de Gooijer van BrightVibes
- S1E5 – Yorick Bruins van Wakuli
- S1E4 – Jasmijn Melse van Jouw Gids door de Goededoelenjungle
- S1E3 – Pauline Lemberger van WereldOuders
- S1E2 – Fedor Vriezen van de Hersenstichting
- S1E1 – Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely
Of beluister alle afleveringen direct via je favoriete podcastapp.
S2E5 – Floor van Uhm en Bertus Tulleners van Issue Killers
Op zoek naar een manier om hun kennis, vaardigheden en netwerk in te zetten om een positieve beweging in gang te brengen, richtten Bertus Tulleners en Floor van Uhm Issue Killers op. Een 12 weken durend traineeship waarbij jongeren tussen de 18 en 27 jaar maatschappelijke campagnes maken. Daarbij worden ze begeleid door reclameprofessionals en specialisten op de inhoud. Alles gericht op systeemverandering, zonder dat je met een spandoek op het Malieveld hoeft te staan.
In de vijfde aflevering van de Better Together Podcast vertellen Bertus en Floor – beiden al jaren werkend in het maatschappelijke veld – hoe ze tot deze samenwerking zijn gekomen. En leggen ze uit hoe je een sterke maatschappelijke campagne neerzet.
Luister de aflevering met Floor en Bertus hieronder of via Spotify of iTunes.
S2E4 – Janouk Kelderman over duurzaamheid en het klimaat
Bij Janouk Kelderman, bekend als Zapp-presentator, WNF-ambassadeur en schrijver, staan duurzaamheid en het klimaat op 1. Niet alleen in haar dagelijks leven, maar ook in haar werk, is ze hiermee bezig. Met inspirerende content op Instagram én o.a. haar eigen boek ‘Janouk zoekt een duurzame wereld’ probeert ze zoveel mogelijk mensen te ‘influencen’ in de richting van een duurzamer en klimaatbewuster leven. In de vierde aflevering van de Better Together Podcast vertelt ze hier álles over. Want, hoe doe je dat dan, dat influencen for good?
Luister de aflevering met Janouk hieronder of via Spotify of iTunes.
De optimisme van een kind
Het lijkt soms bijna onmogelijk op de klimaatverandering nog op te lossen. In de podcast zegt Janouk daarover: “Het is zo makkelijk om lamgeslagen te worden, depressief te raken en dan te denken: dan doe ik maar niks meer. Maar volgens mij hebben we er veel meer aan als iedereen denkt: ik ga gewoon kijken wat ik kan doen. Hoe we met z’n allen grote impact kunnen maken.” Bij kinderen heerst die optimisme in Janouks ogen meer: “Kinderen hebben zo’n gezonde dosis positiviteit om dingen als klimaatproblematiek aan te pakken. Daar word ik heel bij van!”
S2E3 – Hein Noortman en Pieter Roelfsema
Stel je eens voor: van de ene op andere dag kun je niets meer zien. Je leeft in een donker gat. Dit is wat Hein Noortman en 40 miljoen anderen overkwam. Maar het baanbrekende onderzoek van Pieter Roelfsema van het Nederlands Herseninstituut kan hier verandering in brengen. Met een hersenimplantaat kan een vorm van zicht worden teruggegeven.
In de derde aflevering legt Pieter uit hoe dit hersenimplantaat werkt. Want, hoe kunnen blinden hiermee weer zien? En wat zien ze dan? Ook vertelt Hein hoe het is om te leven in het donker en over zijn fondsenwervende campagne. Benieuwd? Luister dan aflevering 3 hieronder, via Spotify of iTunes.
Help mee en laat blinden weer zien
Heins vurige wens is om ooit weer te kunnen zien. Daarom is het zijn levensmissie om 6 miljoen euro op te halen. Dit is namelijk nodig voor het onderzoek van het Nederlands Herseninstituut. Dit doet hij onder andere met BringINsight. Een fondsenwervende campagne van de Stichting Vrienden van het Herseninstituut. Help je ook mee? Doneren kan via de speciale donatiepagina.
S2E2 – Joost Esser van Plant B
Plantaardig eten is de toekomst. Maar hoe zorg je er voor dat ook echt meer mensen (af en toe) vegan gaan eten? Volgens Joost Esser, co-founder van Plant B, is het antwoord op die vraag net zo simpel als de oplossing: door het makkelijker te maken. Dat is dan ook de missie van de in 2020 opgerichte start-up. Met zijn plantaardige kant-en-klare diepvriesmaaltijden maakt Plant B de koppeling tussen gemak en bewuster eten. Dit met als motto: “Your secret to stress-free healthy eating.”
In aflevering 2 van de Better Together Podcast gaat Micha in gesprek met Joost. Door porn on a plate aan te bieden, probeert hij mensen te verleiden tot een plantaardig(er) leven. Maar hoe houdt Plant B de kwaliteit van het eten goed? Op welke manier verklein je als producent je footprint? En hoe kan je volgens Joost als missie gedreven organisatie de samenwerking met een corporate onderneming zo inrichten dat je met elkaar echt impact maakt? Nieuwsgierig naar deze plantaardige revolutie? Beluister dan aflevering 2 hieronder, via Spotify of iTunes.
Word zelf plant-aardiger
Joost daagt je uit om vaker plantaardig te gaan eten. En om je daarbij te helpen, is er een speciale actie. Als je nu acht maaltijden bestelt bij Plant B, mag je er ook acht weggeven! Mail na het doen van je aankoop je bestelling met de code buy8give8 naar support@plantb.nl om gebruik te maken van de actie.
S2E1 – Fernando van der Brug van Simavi
Van kleins af aan zet Fernando van der Brug, Director Private Fundraising bij Simavi, zich al in voor een betere wereld. Als Ranger ging hij de deuren langs voor het Wereld Natuur Fonds. En ondanks dat zijn familie hem alsnog de commerciële hoek in probeerde te duwen, volgde hij zijn hart en kwam hij terecht in de goededoelensector.
In de eerste aflevering van seizoen 2 van de Better Together Podcast gaat Micha van Hoorn in gesprek met Fernando. Na werkzaam te zijn geweest bij vele maatschappelijke organisaties, zoals Oxfam Novib en Greenpeace, zit hij nu bij Simavi. Een organisatie die meisjes en vrouwen ondersteunt om hun recht op gelijkwaardigheid, water en sanitatie op te eisen. Dit met als doel een gezondere samenleving voor iedereen.
Hoe doet Simavi dit? Welke rol speelt de klimaatverandering hierin? En hoe kunnen de politiek en jijzelf hieraan bijdragen? Beluister aflevering 1 hieronder, via Spotify of iTunes.
De klimaatcrisis is een watercrisis
De watercrisis is een van de thema’s waar Simavi zich op richt. 90% van de gevolgen van klimaatverandering vertalen zich namelijk door in waterproblemen. Denk aan overstromingen, droogte en watervervuiling. De lasten van die waterproblemen komen in Afrika en Azië vaak op de schouders van vrouwen terecht. Zij worden het hardst geraakt door de watercrisis. In de nieuwste campagne, de Water Wake-Up Call, brengt Simavi dit onder de aandacht.
Wist je bijvoorbeeld dat vrouwen steeds vaker hun lichaam moeten verkopen in ruil voor een jerrycan water?! Een schokkend feit dat helaas de realiteit is. Simavi ziet het als taak om mensen hiervan bewust te maken én om te zorgen dat de politiek beter beleid gaat voeren. Jij kunt daarbij helpen. Trek aan de bel en teken de petitie van Simavi.
Seizoen 1 van de Better Together Podcast
In seizoen 1 van de Better Together Podcast ging Micha van Hoorn al in gesprek met negen andere impactmakers. Zo vertelde Pauline Lemberger hoe WereldOuders fondsen werft en Yorick Bruins van Wakuli waarom er zoveel mis is met de huidige koffie-industrie.